Her er kundernes ærlige mening om Oracle

Det er langtfra kun pæne ord, som Oracles OpenWorld-deltagere har at sige om Oracle. Læs her, hvad kunder og partnere i virkeligheden mener om it-selskabet.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

San Fransisco: "Dyr", "professionel", "gigantisk".

Sådan lyder tre ord, der går igen i en voxpop, som Computerworld har udført blandt 30 høje og lave deltagere med og uden hæle på Oracles egen OpenWorld-konference i og ude foran San Francisco-konferencecentret Moscone.

Den dyre database

Med lovning om anonymitet har Computerworld spurgt, hvordan den enkelte konference-deltager vil beskrive Oracle med ét ord.

Udvalgte uddybninger lyder således.

"Vi mister en masse funktionalitet, fordi Oracle er for dyr. Derfor kigger vi nu efter alternative løsninger, Jeg ved, at en masse i vores branche (bankbranchen, red.) overvejer det samme," forklarer en 50-årig database-manager fra Schweiz.

En 57-årig amerikansk database-administrator opsummerer sit syn på Oracle på følgende måde:

Jeg elsker Oracles produkter, men jeg hader selskabets licenser."

Stor og professionel

Flere adspurgte udtrykker beundring over Oracles evner til at opkøbe selskaber og integrere de nyindkøbte virksomheders teknologier i sin brede portefølje af software- og hardwareløsninger.

"Gode strategiske indkøb kendetegner Oracle i de sidste mange år. Selskabet har virkelig øje for, hvor der skal handles," siger en hollandsk udvikler på 27 til Computerworlds udsendte.

Andre er ligeså rosende i beskrivelsen af Oracle.

"Oracle er meget opmærksom på ens problemer, og agerer meget professionelt i løsningen af problemerne. Selskabet leverer simpelthen varen," lyder skudsmålet fra en 48-årig it-arkitekt fra Storbritannien.

Størrelse og gørelse

De mest gentagede ord i mini-undersøgelsen er midlertidigt "kæmpestor", "enorm" og "gigantisk".

Men størrelsen alene betyder ikke alt. Heller ikke i it-verdenen.

Han var en lille tissemyre i en stor tue

I hvert fald ikke, når man spørger en 57-årig amerikaner, der har arbejdet for Oracle i flere år, men nu sidder som systemingeniør i en mellemstor amerikansk finansvirksomhed.

"Selskabet er næsten over the top med sine mange opkøb, der har betydet vanvittigt mange nye mennesker i firmaet, så man næsten følte sig som en lille myre i en stor myretue til sidst," siger han.

En applikations-manager fra Estland er også bekymret for, om Oracle er ved at blive så stor, at det går ud over produkterne.

"Jeg er bekymret for, at de mange opkøb betyder, at nogle teknologier som Java og MySQL bliver ignoreret i mængden af opkøb," fortæller den 37-årige estiske applikations-manager.

IDC: Forventelige svar
Analytiker Anders Elbak fra it-analysehuset IDC er ikke overrasket over svarene i voxpoppen.

"Oracle opfattes generelt som dyrt, men det hænger delvis sammen med at de udfordringer, som mange har med licenser og antallet af deres kerner," forklarer han og fortsætter:

"Jeg hører dog også meget godt, hvilket passer godt med 'professionel'," siger IDC-analytikeren.

Han peger samtidig på, at med hensyn til størrelsen, så kan det ofte opfattes negativt, da nogle produkter kan drukne i portefølje-vrimlen, så en kunde simpelthen mister overblikket. Derudover kan kunden selv føle sig overset, eller have fornemmelsen af, at man bliver overset.

"Den udfordring har de fleste store it-leverandører," lyder det fra IDC-analytiker Anders Elbak.

Du kan læse Oracles svar på kritikken her.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S