Hård kritik: Stort dansk it-udbud er en ren skueproces

Afgørelsen i stort, kontroversielt it-udbud er en "skueproces," mener Dansk Industri, der får en lige højre igen fra dem, der har udvalgt vinderen.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Læs også:

Her er vinderen af stort kontroversielt it-udbud

Ditmer er netop blevet valgt som vinder af et omstridt ESDH-udbud.

Det udløser kritik fra Dansk Industri, hvor direktør Tom Togsverd ikke er overrasket over vinderen af it-udbuddet, hvor fem firmaer kæmpede om sejren.

"Nej, det overrasker ikke. Vi har hele tiden haft den mistanke, at udbuddet var en skueproces, hvilket hermed bekræftes," udtaler han til Computerworld.

Du kan læse mere om konstruktionen her. Der er tale om en såkaldt ESDH-brugerklub med navnet SBSYS.

Udvikler noget, der findes

Men ITEK ser konkret tre problemområder i SBSYS-sagen: 

For det første, at det offentlige "har brugt og bruger penge på at udvikle et system af en art, som der allerede findes adskillige af på markedet." 

"Det er konkurrenceforvridende og uhensigtsmæssig brug af offentlige midler. Hvis det offentlige udvikler ESDH-systemer, selvom der findes et privat marked i forvejen, vil det offentlige så også udvikle ERP-systemer, Office-systemer med videre?" spørger Tom Togsverd. 

For det andet indebærer konstruktionen, at der ved anskaffelse af SBSYS' system kan undgås udbud, hvorimod anskaffelse af andre systemer indebærer et udbud, lyder det fra DI-direktøren.

"Langt de fleste af dem, som har lagt navn til det igangværende udbud, ved endnu ikke, om de vil anskaffe systemet." siger Tom Togsverd.

Konkurrenceforvridende

"Men ved at skrive deres navn på listen opnår de, at hvis de på et fremtidigt tidspunkt måtte ønske at anskaffe SBSYS' system, så kan de gøre det uden et udbud, hvorimod de for at anskaffe et af systemerne på markedet vil skulle gennemføre et udbud."

"Det er også konkurrenceforvridende," mener Tom Togsverd.

Endelig mener ITEK, at valget af system til brugerklubben netop ikke har været i udbud.

"Det er alene anskaffelse af nogle udviklingsydelser til deres eget system, der er sat i udbud."

"Selve systemet har ikke været i udbud. Det nye udbud, der kørte i august måned, om en videreudvikling af ESDH-løsningen, kan ikke anvendes som argument for, at systemet har været i udbud," påpeger Tom Togsverd.

Spil for galleriet

Konklusionen fra Dansk Industri er derfor hård:

"Så alt i alt har det været et spil for galleriet, som desværre har den effekt, at konkurrencen på det kommunale it-marked for de involverede offentlige institutioner er sat ud af kraft," forklarer Tom Togsverd.

Klub-formand: Vi har gjort os umage

Læs også: 

Her er vinderen af stort kontroversielt it-udbud

Hos brugerklubben afviser man blankt kritikken fra Dansk Industri.

"I brugerklubben SBSYS har vi gjort os uhyre umage med nøje at gennemgå de indsendte tilbud, så afgørelsen - SBSYS' valg af samarbejdspartner - overholder alle de krav, man kan stille til en sådan situation," understreger leder af it- og digitalisering fra Struer Kommune, Helle Berg, der også er formand for forretningsudvalget i klubben.

"Vi tager det meget alvorligt, at flere seriøse virksomheder har brugt kostbar tid og ressourcer på at producere hver deres tilbud til brugerklubben SBSYS."

It-firmaer fortjener overvejelse

"De har alle fortjent at blive nøje overvejet - individuelt og holdt op mod hinanden," forklarer hun.

Hun oplyser, at jurister fra advokatfirmaet BvHD har rådgivet og kvalitetssikret hele forløbet.

Alle tilbudsgivere er indgået i vurderingen på ensartet vis på samtlige kriterier i udbuddet efter fuld vejledning fra BvHD, forklarer Helle Berg.

Endelig peger hun på en kendelse fra Konkurrencemyndighederne, som kan læses her. Samt en analyse fra et advokatfirma.

Hun forklarer videre, at medlemmerne af brugerklubben til enhver tid kan melde sig ud af fællesskabet, gå i udbud og tage en traditionel leverandør og ESDH-system i anvendelse.

"Proceduren for nye medlemmer er som ofte, at de undersøger markedet for ESDH-systeme, og vægter mellem disse, inden de enten går i udbud eller går brugerklub-vejen med SBSYS," forklarer hun.

100 procents opbakning

"Ingen medlemmer er jo tvunget ind i Brugerklubben SBSYS - der hersker naturligvis helt frie markedsvilkår omring dette," siger Helle Berg.

Formanden i klubben forklarer, at enhver kommune eller offentlig organisation frit kan vælge leverandør af et traditionelt ESDH-system eller vælge at gå med i Brugerklubben SBSYS.

"Hvis man ønsker at anvende SBSYS, skal den nye organisation grundlæggende opleve, at brugerklubtankegangen er en god ide og passer godt ind i ens forretningsstrategi."

"Her blandt andet med fokus på, at organisationen ønsker at tage ansvar for eget system i samarbejde med andre med samme strategi."

"Hvis man derimod ønsker et traditionelt kunde/leverandør-forhold, skal man ikke vælge SBSYS, men i stedet gå i udbud på normal vis," forklarer hun.

Om den aktuelle kritik opsummerer hun:

"I kredsen af såvel politiske beslutningstagere som fagfolk fra organisationerne er der 100 procent opbakning til konstruktionen."

DI har ikke sat sig ind i området

"Vi har i brugerklubben høstet så mange positive erfaringer med vores ESDH-system og samarbejdet heromkring, at det taler sit eget tydelige sprog om, hvor vellykket ordningen er."

"Den aktuelle kritik, vi møder, skaber en vis forundring i SBSYS-kredsen. Vi oplever, at DI/ITEK ikke har sat sig ordentligt ind i området, og på automatpilot er gået ind i sagen."

"Vi har oplevet, at kritikken mod os hviler på et forkert grundlag," slutter hun.

Læs også: 

Her er vinderen af stort kontroversielt it-udbud

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S