Så mange milliarder kan Danmark spare på telemedicin

Telemedicinske løsninger til en ny, kæmpe målgruppe kan spare Danmark for kæmpe milliardbeløb. Se her, hvordan det skal kunne lade sig gøre.

Artikel top billede

Læs også:
Danskere uden computer-evner er de nye hjemløse

Nu begynder den offentlige jagt på it-svage danskere

Otte milliarder kroner.

Så meget forventer teleselskabet Telenor, at Danmark kan spare på udrulning af telemedicinske løsninger alene til landets ældre borgere. 

Beregningen kommer på baggrund af en rapport, som Boston Consulting Group har udarbejdet for teleselskabet.

Det otte milliarder kroner store potentiale er mere præcis udregnet med baggrund i europæiske forsøg - primært norske - med telemedicin, hvorefter Telenor har tilpasset tallet til det danske samfund.

Mere kontrol og overvågning

Seniorrådgiver Tom Lehn-Christiansen hos Telenor forklarer til Computerworld, at rapportens overordnede anbefaling er at udnytte teknologien til at gøre det muligt for ældre at blive længere i eget hjem.

Og han peger også på konkrete tiltag, der kan være med til at indfri potentialet på de op mod otte milliarder kroner.

"Tiltagene kan eksempelvis være kontrol med, om de ældre tager deres medicin, tjek af sundhedstal som blodsukker og lungefunktioner samt fjernkonsultationer, hvor de ældre kan stille spørgsmål og overvågning af patienters færden," forklarer Tom Lehn-Christiansen.

Ifølge regeringens handlingsplan for udrulning af telemedicin lyder besparelsespotentialet på mellem en og to milliarder kroner, hvor fokus er på KOL (rygerlunger), diabetes og psykiatri.

Men ifølge Telenors beregninger kunne dette tal blive meget højere, hvis også ældre-segmentet blev inddraget i de telemedicinske behandlingsmetoder.

Ældresagen er åben for e-hjælp

Hos foreningen Ældresagen med omkring 620.000 senior-medlemmer er chefkonsulent Olav Felbo åben over for brugen af telemedicinske løsninger.

Her kan det gå galt

Dermed er man hos Ældresagen også til dels med på Telenors argumentation omkring, at ældre i stigende grad også bliver inddraget i telemedicinsk behandling, hvilket kan give store besparelser. 

"Mange ældre vil gerne hurtigt i kontakt med det offentlige, ligesom mange også vil føle sig trygge med en større grad af overvågning ved hjælp af ny eller eksisterende teknologi," forklarer Olav Felbo og fortsætter.

"Jeg tvivler dog på, at potentialet på alle otte milliarder kroner kan indfries, da vi også har en stor skare af ældre, der umiddelbart ikke kan betjene flere forskellige teknologier," siger han.

Skal være mennesker på tilbud

Olav Felbo fra Ældresagen peger også på, at hvis der skal opnås besparelser på otte milliarder kroner, vil det også koste såkaldte varme hænder i den offentlige sektor.

Det kan potentielt give bagslag i jagten på besparelser i de offentlige kasser.

"Hvis vi skærer i mange tilbud til folk uden den store sociale kontakt, så kan det ramme kritiske grupper, som stadig har brug for rigtig menneskelig kontakt i deres behandling. Derfor skal tilbuddet om menneskelig kontakt stadig være til rådighed for en lang række mennesker," forklarer Olav Felbo.

Han nævner samtidigt, at over den næste årrække vil mennesker med digitale kompetencer fylde mere og mere i de ældres rækker, og dermed er der også åbnet for større og større brug af telemedicinske løsninger på længere sigt.

Læs også:
Danskere uden computer-evner er de nye hjemløse

Nu begynder den offentlige jagt på it-svage danskere

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job