Artikel top billede

Sådan giver it-udviklingen danskerne mere kultur

En stor undersøgelse af danskernes kulturvaner afslører, at it og digitaliseringen af samfundet har en stor ære for, at vi forbruger mere kultur end tidligere. Se her, hvordan det hænger sammen.

I dag udkommer Kulturministeriets store oversigt og debatudspil "Danskernes kulturvaner 2012", der omhandler, hvor meget og hvilken kulturformidling vi har vendt os mod i perioden 2004 til 2012. 

Ministeriet fremhæver blandt andet digitaliseringen som en af de helt store kanoner i et generelt øget kulturforbrug i Danmark.

Således placerer ministeriet internetmedier, film og musik konsumeret på smartphones og pc'er helt i toppen, når det kommer til at forklare vores øgede kulturforbrug.

"Den teknologiske udvikling over de seneste år har ændret borgernes kulturvaner gennemgribende. Den overordnede tendens er, at de traditionelle kulturområder og medier holder niveau, mens nye medier og apparater skaber yderligere forbrug," skriver Kulturministeriet på førstepladsen i en oversigt over de 10 vigtigste kulturtendenser fra 2004 til 2012.

Internettet forandrer alt

Derudover angiver ministeriet, at en af de største stigninger i danskernes kulturforbrug blandt andet ligger i vores brug af internettet set over de seneste otte år.

Her bliver det angivet, at flest mænd bruger internettet som en integreret del af deres hverdag.

"Undersøgelsen viser, at digitaliseringen kører i højeste gear, og at vores medievaner ændrer sig hastigt, så vi nyder kultur i flere og flere forskellige sammenhænge og på flere og flere forskellige måder," udtaler Kulturminister Uffe Elbæk (R) i en pressemeddelelse i kølvandet på rapporten.

"Udviklingen af nye, digitale medier har siden 2004 grundlæggende ændret den måde, vi forbruger - og udbyder - kultur på. Også kulturen har måttet åbne sig op og lytte til brugernes krav om øget kvalitet, tilgængelighed og inddragelse," fortsætter ministeren, der glæder sig over, at knap halvdelen af alle danskere over 70 dagligt er på nettet.

Computerspil vinder frem på børneværelset

Danskernes private kulturudgifter er i perioden fra 2004 til 2012 faldet, hvilket ifølge Kulturministeriets blandt andet skyldes, at der er kommet nye digitale - og åbenbart billige - tilbud på banen, og at danskerne er blevet mere aktive på motionsfronten.

En anden hovedtendens i undersøgelsen er, at børn har et stigende kulturforbrug.

Stigningen af børns forbrug af kultur skyldes hovedsageligt, at flere børn end tidligere kaster sig over områder som computerspil, musik, teater, skønlitteratur og internetforbrug.

Det omfattende værk på 381 sider baserer sin dataindsamlingen fra spørgeskemaundersøgelser med deltagelse
af 3.628 voksne og 1502 børn.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere