Sådan bruger du bounce rate til at forbedre dit website

Flygter dine besøgende fra dit website, før de har set flere end den side, de landede på? Det er der masser af ting, du kan gøre for at ændre på. Læs her hvordan.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Mange website-ejere fokuserer på kvantiteten frem for kvaliteten af klik, når de tager et kig på betjeningspanelet i Google Analytics.  

Men kvaliteten af dine klik er langt vigtigere. At det hænger sådan sammen fremgår heldigvis tydeligt af din bounce rate - elle afvisningsprocent - hvilket er den andel af besøgende, der forlader dit website, uden at have set andre sider end den de landede på.

Antal besøgende og kampagneresultater er noget af det, der får størst opmærksomhed, når folk undersøger deres website-trafik med Google Analytics, men du bør være ligeså interesseret i afvisningsprocenten.

I nedenstående video kalder Googles evangelist for digital markedsføring, Avinash Kaushik, afvisningsprocenten for "det mest sexede målekriterium nogensinde. Det vil hjælpe dig til hurtigt at forstå situationen, når tingene ikke går, som de skal."

Læs her fem råd om, hvordan du forbedrer dit website med udgangspunkt i afvisningsprocenten.

1. Fastlæg et referencegrundlag for en god afvisningsprocent
Afvisningsprocenten vil variere fra website til website, men der findes situationer, hvor man vil opleve en usædvanligt høj afvisningsprocent.

Hvis du har en blog eller et website, hvor alle indlæg eller alt indhold lægger på forsiden, vil afvisningsprocenten her naturligvis være usædvanligt høj, da de besøgende lander på forsiden, læser nyt indhold og herefter forlader websitet igen.

En god afvisningsprocent for et almindeligt website ligger ifølge Kaushik på mellem 40 og 60 procent.

2. Reducer afvisningsprocenten ved at forbedre brugervenligheden
Hvis du har en høj afvisningsprocent og gerne vil bringe den ned, så begynd med at tage et kig på dit websites brugervenlighed eller måske mangel på samme.

Hvis de besøgende ikke kan finde det på dit website, de leder efter, vil de forlade det og gå andetsteds hen.

Det kan godt betale sig at betale en webdesigner for at gå dit website igennem og rette op på eventuelle problemer med brugervenligheden og navigationen, som skræmmer folk væk.

Flere gode råd til dig

3. Tilpas indholdet
Når brugervenligheden er i orden, bør du justere i tekst og grafik for at hjælpe dine besøgende til hurtigt at finde det, de har brug for.

Teksten bør være formuleret klart og koncist og placeret i sammenhæng med fængende grafik, der peger de besøgende i den rigtige retning.

Lange detaljerede beskrivelser og mangel på fængende grafik vil betyde, at din afvisningsprocent forbliver høj.

4. Vær opmærksom på variationer i afvisningsprocenten

Variation i afvisningsprocenten er en værdifuld indikator, der kan hjælpe dig til at forstå, hvor effektive dine betaling-per-klik-annoncekampagner og din tilstedeværelse på sociale medier er.

Hvis din Facebook-trafik har en afvisningsprocent på 76 procent, mens organiske Google-søgninger har hele 90 procent, så betyder det, at din Facebook-kampagne fungerer, men at strukturen og indholdet på dit website sikkert har brug for en kærlig hånd.

Hvis en af dine betaling-per-klik-annoncekampagner har en højere afvisningsprocent end de andre, så drop den og fokuser på de, der virker.

5. Få mere ud af din søgeords-profil

Sørg for at lav en søgeords-profil hvert halve år.

Nettet er hele tiden i forandring og det gælder også for dine potentielle kunders søgevaner.

En to år gammel søgeords-profil er ikke noget værd.

Du kan opdatere din søgeords-profil ved hjælp af Googles Søgeordsværktøj, hvor du kan indtaste aktuelle søgeord og følge værktøjets forslag til søgeord, som du ikke nødvendigvis selv ville komme i tanke om, og som du med fordel kan bruge i indholdet på dit website.

Ved større ændringer kan det være oplagt at lave navigationen om på dit website og måske oprette nye sider, der imødekommer dine nye søgeord.

Det vil reducere din afvisningsprocent ved at optimere dit website i forhold til de søgeord, som besøgende faktisk søger efter.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S