Glem alt om at tjene på apps - så få scorer kassen hos Apple

Størstedelen af de samlede indtægter i app-markedet til både iOS og Android er koncentreret på ganske få hænder.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I en ny rapport hævdes det, at blot 25 udviklere løber med halvdelen af de samlede indtægter i USA fra Apple App Store og Google Play.

Canalys hævder, at blot 25 udviklere løb med mere end halvdelen af de 685 millioner kroner, der blev genereret i indtægter fra download af betalte apps og køb foretaget direkte i apps i en periode på 20 dage i november, rapporterer Tech Crunch.

Disse udviklere inkluderer: Disney, Electronic Arts, Gameloft (The Dark Knight Rises og My Little Pony Friendship is Magic), Glu, Kabam, Rovio (Angry Birds), Storm8 (Racing Live og iMobsters) samt Zynga (FarmVille).

Tech Crunch bemærker, at 145 af de 300 mest populære apps i Apple App Store er spil med musik-streaming-app'en Pandora som den eneste undtagelse.

Disse bedst sælgende spilproducenter dominerer i den grad hitlisterne, fordi de tilbyder en vifte af produkter såsom forskellige udgaver af Angry Birds.

Af relaterede nyheder kan nævnes, at app-udviklerne ikke viser megen interesse for at udvikle til Microsoft Surface, hvor Facebook ifølge en rapport af AdAge er "mest påfaldende fraværende."

Pandora og Twitter modtager ifølge ComScore henholdsvis 81,1 og 53,6 procent af deres trafik i USA fra mobile enheder, og alligevel tilbyder ingen af disse to virksomheder en app til Surface, påpeger AdAge.

Udviklerne tøver tilsyneladende med at udvikle apps til Surface, på trods af at Microsoft tilbyder en deling af indtægterne, der er "mere favorabel," end hvad både Apple og Google tilbyder, påpeges det. Microsoft tilbyder ifølge AdAge den samme 70-30-deling som de andre, indtil en udvikler har tjent cirka 142.600 kroner fra app-butikken til Windows. Derefter får udviklerne 80 procent af indtægterne fra deres apps.

App-analysefirmaet App Annie bemærker, at kun Gameloft tilbyder mindst én app til Surface.

Herudover bemærkes det i rapporten, at Surface først blev lanceret i september, hvilket ifølge Ray Velez, der er teknologichef hos de digitale bureau Razorfish "ikke er særlig lang tid til at udvikle en kompliceret app."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil