Denne smartphone-producent fik lammetæv i 2012

Særligt én mobil-producent havde et rædselsfuldt 2012, hvis man ser på udviklingen i markedsandele. Se opgørelsen her.

Artikel top billede

Læs også:

Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Hvad Nokia mistede i 2012, vandt Samsung.

Nokias fald fra tinderne
fremgår sort på hvidt i en dugfrisk opgørelse fra analysefirmaet iSuppli.

Ifølge iSuppli var 2012 det første år i 14 år, hvor Nokia ikke endte som den største mobil-producent i verden.

Mens Nokias mobil-markedsandel i 2011 lød på 30 procent, faldt den i år til 25 procent. Samtidig steg Samsungs andel fra 24 procent til 29 procent.

Nummer tre på listen, Apple, øgede markedsandelen fra syv til 10 procent.

Her er Nokias helt store problem

Ser man på smartphone-markedet isoleret, er Nokias deroute langt mere voldsom.

Nokia havde i 2011 en global markedsandel på 16 procent ifølge iSuppli. Her i 2012 lyder finnernes smartphone-andel på blot fem procent.

Samtidig steg Samsungs andel fra 20 til 28 procent, mens Apple landede på 20 procent.

Det billede stemmer fint med tal fra Gartner, der viser, at Samsung og Apple nu står for 46,5 procent af det samlede antal solgte smartphones, mens Nokia faldt fra en tredjeplads i andet kvartal i år til en syvendeplads i tredje kvartal. 

Nokia tror på Windows Phone
Da Computerworld 
mødte Nokia-topchef Stephen Elop i sidste måned, stillede vi ham følgende spørgsmål: 

Hvis du kunne skrue tiden tilbage med et par år, hvorfor ville du så ikke vælge Android?
 

"Grunden til, at vi ikke valgte Android for to år siden - og grunden til at vi selv ikke med bagklogskabens fordel ville have valgt Android - er et ord: Differentiering."

"Vi mente og var bekymrede for, at hvis vi valgte Android, så ville vores muligheder for differentiering og for virkelig at skille os ud hurtigt nok, være meget, meget ringe," svarede Stephen Elop blandt andet.

Også RIM og HTC har haft det svært i 2012, fremgår det af iSupplis opgørelse.

Konsekvenserne kan blive ganske alvorlige for Nokia, RIM og HTC, hvis de ikke får vendt tendensen i 2013 - læs mere om det her.

Læs også:

Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Nokias Stephen Elop: Derfor vil jeg stadig ikke vælge Android

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S