Danskere bag nyt online-rollespil til mobilen

Mobilbrugere verden over vil fremover kaste sig over et nyt online-rollespil, Era of Eidolon, udviklet af Watagame, der hører hjemme på Frederiksberg. Udviklerne håber, at det nye Era of Eidolon bliver mobilspillernes svar på Everquest.

Det danske spil-firma Watagame, der har syv medarbejdere og hører hjemme på Frederiksberg, går 19. februar i luften med online-rollespillet "Era of Eidolon", som skal spilles på mobilen.

Spillet distribueres blandt andre af Sandager Small Games (SSG), hvor direktøren håber, at det bliver mobilspillernes svar på Everquest, som dominerer markedet for online-rollespil på internet med 430.000 abonnenter.

Everquest-abonnenterne betaler omkring 80 kroner om måneden for abonnementet, og derfor har det heller ikke været noget større problem at finde interesserede teleselskaber til "Era of Eidolon".

- Online-spil er et kæmpe vækstmarked, og det samme er online-spil på mobiltelefonen. Både fordi kunderne efterspørger det, men også fordi teleselskaberne kan se, at her er der indhold, som folk er villige til at betale for, siger Michael Buch Sandager, direktør for SSG.

Spillet lanceres i hele verden samtidig, og Watagame og SSG har indgået aftaler med teleoperatører verden rundt, heriblandt T-Mobile og Orange. Herhjemme lanceres spillet blandt andet af Orange og Telmore.

Salg af java-spil eksploderet

Sandager Small Games udvikler og distribuerer java-spil til forskellige indholdstjenester og teleselskaber, som sælger spillene direkte til kunderne. Firmaet har også sin egen spil-portal, games2go.dk. Og det er ifølge direktøren, Henrik Riis, en god forretning.

- Jeg kommer fra computerspilsbranchen, og det er dejligt endelig at være et sted, hvor det er muligt at tjene penge, siger han.

SSG solgte i løbet af de sidste seks måneder i fjor ikke mindre end 200.000 eksemplarer af sine små java-spil til mobilen, der koster mellem 30 og 40 kroner stykket.

- Det er en god forretning. Vi får helt sikkert sorte tal på bundlinjen. Men det bedste er, at spillene stadig går som varmt brød. I januar solgte vi 40.000 spil, siger Michael Buck Sandager.

Udviklere: Vi skal bredt ud
Henrik Riis fra Watagame fokuserer ikke så meget på salget af spil i begyndelsen, men på at få skabt et navn.

- Det vigtigste er, at vi kommer så bredt ud som muligt, så vi får en masse brugere. Der er ikke noget ved at spille et online-rollespil, hvis der ikke er andre på, siger han.

Han fortæller, at der allerede er planlagt fem udvidelser til spillet.

Relevant link

Læs mere om spillet

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse