Her er de fejltrin du bare skal undgå som it-chef

Hvis it for alvor skal være en integreret del af forretningen og kunne levere værdi til virksomheden, skal du holde tungen lige i munden, når du lægger din it-strategi.

Artikel top billede

Læs også:

Her vi overhovedet brug for it-afdelingen længere?

Her er din hverdag i fremtidens it-organisation

It skal være en integreret del af forretningen.

Det er ofte et budskab, der går igen, når Computerworld interviewer danske CIO'er.

Hvor it-afdelingen måske tidligere er blevet betragtet som en afdeling lidt for sig selv, der først og fremmest skulle sikre den daglige drift, så er visionen i de fleste virksomheder i dag, at it skal smeltes sammen med forretningen.

Man ønsker at udnytte det teknologiske potentiale til at forbedre virksomheden.

I disse uger, hvor mange it-chefer lægger sidste hånd på it-strategien for 2013, ses det dog tydeligt, om it-organisationen fortsat lever en isoleret tilværelse, skriver Gartners ledelses-rådgiver Mark McDonald i et blogindlæg.

Han peger på 10 ting, der bør få advarselslamperne til at lyse, hvis man ønsker at være en fremtidens it-chef.

Her skal du passe på

Blandt andet mener Mark McDonald, at en klassisk fejl er, at man taler om it uden at putte det ind i en forretningskontekst eller uden at have en sammenhæng mellem det, it-afdelingen har gang i, med de behov forretningen har.

"En it-strategi, der kun handler om it, fortæller forretningen, at den ikke behøver bekymre sig om eller forvente meget af it-afdelingen, da det er mere et funktionelt vedhæng end en kerne kompetence," skriver Gartner-rådgiveren blandt andet.

Et andet problem er, hvis de mål, man har med it-strategien, er uklare, ligesom Mark McDonald også mener, at det er et problem, hvis it-strategien udelukkende indeholder tørre tal.

"Det at reducere it til omkostninger er indbegrebet af at gøre det til et commodity, eftersom alt kan udtrykkes i kroner og øre uden at man ser på, hvilke værdier og resultater man får igen for de investeringer."

Af de andre klassiske fejl, Gartner remser op, kan nævnes, at man undlader en prioritering af de forskellige it-projekter og -services, at man ikke får tjekket op på projekterne fra sidste år, eller at den it-strategi, man præsenterer, er så generel, at den ville kunne anvendes i en hvilken som helst virksomhed eller industri.

Sådan gør danske CIO'er

Mark McDonald mener også, at man skal sikre sig, at it-strategien ikke blot sigter efter at levere det samme som sidste år, ligesom man også skal huske, at it-organisationen skal ændre sig i takt med resten af organisationen.

Det sidstnævnte er man blandt andet meget opmærksomme på på Aalborg Universitet, hvor CIO Lise Marcher i øjeblikket [url=er i gang med at etablere en helt ny struktur i it-organisationen, som blandt andet indebærer fire nye it-chefer og en samlet it-organisation på 160 mand. 

"Vi ønsker at blive mere professionelle og få en mere robust it-understøttelse," har hun forklaret.

"Den handler ikke om de 160 medarbejdere alene, men rigtig meget om den sammenhængende it-organisering på universitetet med gennemsigtighed i beslutningsstruktur, roller og ansvar."

En fælles rejse

Michael Steen Hansenm CIO i Rigspolitiet, har også fortalt om, hvordan han arbejder med it-understøttelse af hele den forandringsproces, politiet gennemgår i disse år. Det indebærer blandt andet at hans egen it-organisation skal tilpasse sig de nye tider.

"Politiet er i gang med en forandring i de her år, og derfor skal den teknologi-organisation, der skal understøtte det, også forandre sig. Vi kigger på vores egen rolle og især på, om vi er organiseret rigtigt i forhold til at kunne møde en organisation med krav til fleksibilitet og agilitet."

"Men vi er på en rejse. Der skal være en balance, for det nytter ikke noget, at it-afdelingen bare skal være super dygtig til at levere drift, udviklingsprojekter og rådgivning, hvis organisationen, der skal have det, ikke er vant til at bruge det. Den rejse er vi på sammen," har han forklaret til Computerworld.

Læs også:

Her vi overhovedet brug for it-afdelingen længere

Dansk universitet får ny it-gruppe med 160 ansatte

Her er din hverdag i fremtidens it-organisation

Her er den perfekte it-chef

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S