Desperat comeback-forsøg fra Blackberry: Sådan vil det gå

Blackberry, der lider hårdt under iOS' og Androids succes, er nu klar til et sidste comeback-forsøg. Her er eksperternes forventninger.

Artikel top billede

Læs også:

Helt nyt Blackberry-styresystem: Sådan fungerer det

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Onsdag den 30. januar bliver en skæbnedag for canadiske RIM, der på et længe ventet event i New York lancerer sit comeback-forsøg, Blackberry 10.

Det er et helt nyt styresystem og et ukendt antal Blackberry-smartphones, der skal tage kampen op med Android, iOS og Windows Phone.

Og det er den eneste vej frem for slagne RIM, efter at selskabet har mistet over halvdelen af sin markedsandel blot fra 2011 til 2012. 

RIM har over for Computerworld beskrevet Blackberry 10 som en helt ny platform, der stadig er god til virksomhederne, men nu også favner forbrugerne.

På overfladen ligner styresystemet med dets ikoner og touch-funktioner en blanding af systemer som iOS, Android, Meego og WebOS.

Se demonstration af Blackberry 10:

Samtidig har RIM forsøgt at booste antallet af tilgængelige apps til den nye platform med et mål om, at der skal være 100.000 apps i Blackberry App World ved lanceringen.

Men selvom man må tage hatten af for det ihærdige comeback-forsøg, må man samtidig konstatere, at konkurrencen på smartphone-markedet er så hård, at det er tvivlsomt, om en platform som Blackberry kan klare presset i de kommende år.

Det sidste forsøg

Administrerende direktør Thorsten Heins har da også erkendt, at Blackberry 10-lanceringen kommer til at afgøre RIM's fremtid.

"Et afgørende punkt for virksomhedens fremtid," har han udtalt. "Vi har dette ene skud."

En række analytikere er nu ude med vurderinger af, hvordan Blackberry-fremtiden måske kommer til at se ud med den nye platform og de nye smartphones.

Her er eksperternes forventninger

Læs også:

Helt nyt Blackberry-styresystem: Sådan fungerer det

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Analysefirmaet Ovum forventer ikke, at RIM vi kunne genvinde tabte kunder med de nye lanceringer.

"... vi tror, at den nye software og de nye enheder, der kører den, i det store hele vil appellere til eksisterende kunder og vil fejle i forhold at vinde fra andre platforme," lyder det blandt fra Ovum, der videre skriver:

"Derfor tror vi, at RIM vil opleve en kortvarrig forbedring af resultaterne i løbet af 2013, men at den overordnede retning, selskabet er på vej i, vil fortsætte nedad derefter. Med andre ord vil BB10 give et midlertidigt boost, men ikke redde RIM."

Gartner vurderer, at Android og iOS i de kommende år vil vinde yderligere frem i virksomhederne, der tidligere var Blackberry-platformens primære domæne, ikke mindst i Nordamerika.

"Når virksomhederne overvejer en multi-device strategi og en omfattende potefølje af apps, er det klart, at RIM har en kæmpe udfordring i forhold til at genvinde sin nøgle-tilstedeværelse i erhvervslivet," lyder vurderingen.

En mindre - men fast - del af markedet

Lige før jul kom IDC med en forudsigelse om, at Blackberry i 2016 vil have en markedsandel på 4,1 procent, hvilket kun er et mindre fald fra de 4,7 procent, platformen nuppede i 2012.

Det er dog under det halve af den markedsandel på 10,3 procent, RIM havde så sent som i 2011.


Ted Schadler fra Forrester siger i et videointerview på Computerworld US, at RIM har en udfordring i forhold til mængden af tilgængelige applikationer til Blackberry 10, der skal konkurrere med det kæmpe udbud, der er til de andre platforme. 

Samtidig har RIM den udfordring, at selskabet ikke som tidligere er ene om at kunne levere høj sikkerhed og gode kontrol-muligheder til erhvervs-kunderne.

Se indslaget her:

Læs også:

Helt nyt Blackberry-styresystem: Sådan fungerer det

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Blackberry-boss: Vi har kun én chance tilbage

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S