CSC på overarbejde hele weekenden for at løse Skats kritiske firewall-problem

Skats overvejer efter en hel uges forgæves forsøg på at løse ukendt firewall-problem at lade CSC sætte den gamle firewall op i løbet af weekenden.

Artikel top billede

Danske virksomheder har hele ugen været plaget af problemer med en lang række selvbetjeningsløsninger hos Skat, som har givet lange svartider, timeouts og besked om at vende tilbage senere på Skats løsninger.

Fredag er det hele TastSelv Erhverv, den er gal med, fordi virksomhederne ikke bliver logget på tjenesterne.

Hos Skat fortæller kontorchef Johnny Mandrup Jensen:

"Det er præcis de samme problemer som vi har haft hele ugen. Det er stadigvæk firewallen, der driller derude," siger han og hentyder til leverandøren CSC.

Firmaet udskiftede den 25. januar hele Skats firewall-kompleks med nyt udstyr. Siden har Skat haft massive problemer med en lang række digitale tjenester for virksomheder.

"Der bliver arbejdet fra USA, Israel, firmaet Check Point og ude hos CSC på at løse de her fejl," siger han.

Han fortæller, at der står syv nye firewalls hos CSC. I de tilfælde, hvor trafikken gennem en firewall rammer et enkelt system, opstår der ingen problemer for brugerne.

"Men når en firewall kalder en anden firewall, eksempelvis fra vores moderniserede platform over i den gamle, hvor den spørger på nogle services, så koster det tre sekunder, hver gang man gør det," siger Johnny Mandrup Jensen.

Han fortæller, at det er netop denne problemstilling de mange ansatte og eksperter kigger på i øjeblikket.

"Hvor pokker opstår de tre sekunder på hvert servicekald? Og det er jo tre sekunder gange mange transaktioner," siger kontorchefen.

På trods af it-problemerne med lange svartider og skærme som fortæller brugeren, at "der er travlt på TastSelv i øjeblikket - prøv igen senere," er det faktisk lykkedes at få de momsindberetninger fra mellem store firma indberettet, som havde afleveringsfrist i dag.

"Det har ikke været helt lukket. Virksomhederne er kommet igennem med lange svartider," siger Johnny Mandrup Jensen.

Skat skrev fredag eftermiddag på hjemmesiden, at "Der er i øjeblikket problemer med at komme ind i TastSelv Erhverv"

"Det er kritisk, det her. Vi vil gerne have løst det inden weekenden," siger Johnny Mandrup Jensen.

"Vi synes, at det er sindssygt ærgerligt, og det er jeg sikker på at vores leverandør også synes. De kunne godt tænke sig at arbejde med noget andet end de her problemer," siger han.

Johnny Mandrup Jensen oplyser, at Skat er i konstant kontakt med CSC om problemet på ledelsesniveau, hvor myndigheden har bedt om updates hver time på, hvad CSC aktuelt arbejder på.

"Vi snakker om muligheden for at gå baglæns til den gamle firewall, hvis ikke det her er løst inden vi går hjem."

Meningen er, at CSC så i løbet af weekenden skal installere den gamle firewall løsning igen, sådan at tingene kan være stabiliseret mandag, så landets virksomheder kan benytte eIndkomst uden problemer igen, forklarer kontorchefen.

Han fortæller, at den egentlige årsag til problemerne stadig ikke er fundet, men at man fejlsøger flere muligheder.

Blandt andet er man i øjeblikket ved at kontrollere de nogle updates til de berørte firewalls, ligesom en central switch mellem Skats leverandørnet, internettet og op imod firewallen, er ved at blive kontrolleret.

"Det er voldsomt frustrerende. Der er arbejdet på det i døgndrift lige siden det startede mandag aften, og jeg snakkede med CSC både klokken halv tolv og igen klokken to i nat, så der bliver arbejdet i døgndrift, indtil fejlen er fundet," siger Johnny Mandrup Jensen.

Læses lige nu

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser til datamatikeruddannelsen

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S