Derfor er du nødt til at lade dig tracke

Nettets brugere ser sig i stigende grad om efter værktøjer, der skjuler deres færden på nettet. Og det kan være direkte skadeligt. Se hvorfor her.

Artikel top billede

Viden om vores brugsmønstre på nettet er en økonomisk grundsten for en lang række virksomheder, der lever af de data blandt andet til at vise relevante annoncer til den enkelte baseret på deres præferencer.

Og er samtidig en nøglekomponent for en lang række virksomheders big data og CRM-initiativer.

 Mængden af data der er tilgængelig, står imidlertid over for et potentielt drastisk fald. 

En nyligt udgivet rapport fra analysehuset Ovum, Ovum's Consumer Insigthts Survey viser, at 68 procent af brugere på nettet i de 11 lande, som analysen er lavet i ville bruge en "do-not-track"(DNT) funktion eller service, hvis den var lettilgængelig.

Manglende fokus

Undersøgelsen, der indeholder besvarelser fra 11.000 brugere, viser, at netbrugernes i stigende grad kritiske indstilling til tracking kombineret med hårdere lovmæssige indgreb vil begrænse strømme af persondata og brugermønstre.

Det vil få betydelig konsekvens ikke bare for de virksomheder der benytter sig af samme.

Mark Little er analytiker hos Ovum, og ifølge ham er der et manglende fokus på problemstillingen.

"Midt i euforien omkring big data er der desværre en tendens til tage for givet, at der fortsat vil være let tilgang til en strøm af 'little data" eller persondata, om man vil. Brugerne har nu imidlertid i stigende grad adgang til nye værktøjer og services som overvåger, kontrollerer og beskytter deres personlige data, og det virker som om, at der er en voksende lyst til at bruge dem," siger han.

Mistillid

En af de helt store udfordringer for de virksomheder, der er afhængige af brugerdata, er en udpræget mistillid fra netbrugerne.

Undersøgelsen henviser til debatten om blandt andet Facebook og Googles brug af den data, som de indsamler om det enkelte individ.

Den viser, at sølle 14 procent af respondenterne mener, at internetvirksomhederne er ærlige omkring deres brug af de personlige data.

"Der er et klart behov for, at de virksomheder, der indsamler og kontrollerer data, får en bedre fornemmelse for den trussel mod deres "forsyningslinjer" af persondata, der på vej. Og at de så investerer i redskaber, der kan give dem indsigt i profilen af de brugere, der har en modvilje mod tracking" siger Mark Little.

Ovum mener, at undersøgelsen er et signal til virksomhederne om at gå forrest og give brugerne redskaber til at håndtere private oplysninger, gå i gang med målrettet at kommunikere og overbevise deres brugere, at de rent faktisk er til at stole på og i øvrigt sørge for at, der størst mulig transparens i forhold til hvordan dataindsamlingen sker, og hvad data bliver brugt til.

Oversættelse: Line Ørskov

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S