Fiber-branchen samlet: Sådan vinder vi kunderne

London: Flere danske fiberselskaber er lige nu i London for at udveksle ideer til, hvordan fiber-sagen kan fremmes. Dansk Energi kommer med nyt forslag.

Artikel top billede

Læs også:

Danskere i bøn til fiberselskaber: Vi vil have fiber

London: Skulle man tro, at det står virkelig grelt til med fiberudrulningen i det danske kongerige, får man et andet indtryk, hvis man lytter til talerne på den fiberkonference, der lige nu finder sted i en messehal i det østlige London.

Blandt pindemadder, paneldebatter og Powerpoint-præsentationer lyder gang på gang den melding, at Skandinavien, dog i særdeleshed Sverige, ligger i toppen, når det gælder den europæiske fiber-udrulning.

Den melding når ud til repræsentanterne fra Waoo, Syd Energi, Seas-NVE og Østjysk Energi, der foruden Dansk Energi vandrer rundt mellem stande og foredrag som deltagere i den årlige fiberkonference arrangeret af FTTH Council Europe, en interesseorganisation, der kæmper for fiberteknologiens udbredelse i Europa.

Glæder sig til ny markedsføring

Konsulent Christian Berg fra Dansk Energi fandt i går vej til talerstolen for at dele ud af de danske erfaringer, når det gælder markedsføring af bredbåndshastigheder.

Som tidligere beskrevet træder den 1. marts en ny markedsføringslov i kraft, der skal gøre op med de mere kreative måder at markedsføre bredbåndshastigheder på.

Noget, som længe har været en torn i øjet på fiberbranchen, idet teleselskabernes "op til"-hastigheder har gjort det sværere for forbrugerne at få øje på fiberteknologiens fordele.

"Vi er meget spændte på at se effekten af den nye aftale," sagde han og tilføjede, at EU Kommissionen kigger på det danske tiltag med stor interesse.

Dansk Energi kommer med nyt forslag

Han foreslog desuden, at EU Kommissionen bør kaste et blik på markedet for energimærkning af hvidevarer for at sikre endnu mere transparens.

"I dag er det svært at finde et køleskab uden et energimærke, og vi har foreslået EU Kommissionen at kigge på markedet for energideklarationer. For hvorfor ikke lave samme type deklaration, når det gælder bredbåndshastigheder?" lød det fra Christian Berg.

En anden af de danske deltagere i konferencen i går var Lisbeth Valther, direktør for Next Step Citizen, et projekt der sidste år blev søsat af fiberselskabet Syd Energi med formålet at identificere ydelser, inden for eksempel telemedicin, som kan gøre fiberteknologien endnu mere attraktiv.

Hun deltog i en workshop, hvor hun delte erfaringer i forhold til ydelser på fibernettet.

"Noget af det overraskende er, at selv om de fire nordiske lande bliver regnet for at være længst fremme med fiberudrulningen, så er der store forskelle landene imellem. 

I modsætning til i Danmark ejer kommunerne fibernettet i Sverige, og det giver nogle helt andre muligheder, når kommunen ejer et åbent netværk. Det er også interessant, at fiberudrulningen bliver set som en kommunal opgave," lyder det fra Lisbeth Valther.

Konferencen er den tiende af sin slags og slutter senere i dag.

Læs også:

Danskere i bøn til fiberselskaber: Vi vil have fiber

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S