Artikel top billede

Sådan gør du it-afdelingens ansatte skarpere og dygtigere

It-ansattes færdigheder skal altid være i trit med virksomhedens behov. Og det er langt lettere sagt end gjort. Se her, hvordan du kommer i mål.

Computerworld News Service: Du kan knytte centrale it-kompetencer til forretningsstrategierne, du kan skabe efterspørgsel på kompetenceudvikling ved at sætte it-opgaverne ind i den forretningsmæssige sammenhæng eller du kan tilbyde værktøjer til støtte af it-folkenes karriereplanlægning.

I det følgende kan du læse om tre it-chefers strategier til at styrke it-afdelingens kompetencer.

Knyt centrale it-kompetencer til forretningsstrategierne

Carlos Garcia, it-chef for Alvarez & Marsal:
Med kun godt 30 it-folk, der skal supportere 2.000 medarbejdere, har vores it-afdeling et grundigt tværfagligt efteruddannelsesprogram, så vi kan være i drift døgnet rundt alle ugens dage.

Vi er nødt til at reagere på it-problemer med et øjebliks varsel og vi kan ikke være afhængige af, om en bestemt person er til rådighed.

Vores team deler viden og efteruddanner hinanden i forskellige teknologier, så vi undgår at have en gruppe specialister, der kun kan hjælpe ved bestemte hændelser.

Vi bestræber os på at udvikle vores it-personale til at kunne støtte virksomhedens mission og at knytte it-afdelingens kernekompetencer til virksomhedens forretningsstrategier.

Som eksempel kan jeg nævne, at fordi virksomheden sigter efter vækst og at være fleksibel, understreger vi innovation i it-afdelingen.

Vi har en stor, mobil medarbejderstab, så derfor har vi sørget for, at it-afdelingen kan være innovativ, hvad angår applikationsudvikling og understøttelsen af de mobile muligheder.

Vi har en årlig proces, hvor vi ser på, hvilke teknologier vi vil udrulle det følgende år.

Derefter beslutter vi, hvem der får det primære og det sekundære ansvar for den teknologi.

Hvis der er brug for nye færdigheder, lægger vi den relevante efteruddannelse ind i den givne medarbejders udviklingsplan for det år.

En gang om året vender vi også forretningsstrategierne med de undervisere, vi bruger, så de kan hjælpe os til at opbygge eventuelt manglende færdigheder.

Sådan får du de ansatte til at drive udviklingen

Chris Kohl, it-chef for Vertex:

Vertex differentierer sig fra sine konkurrenter ved hele tiden at føje ny værdi til vores løsninger til overholdelse af skatteregler, så it-afdelingen er nødt til at bruge tid på at sætte sig ind i forretningsområdet.

Vi inviterer interne interessenter til månedlige morgenmadsmøder for at tale om, hvor virksomheden er på vej hen, og hvordan de forestiller sig, teknologien kan hjælpe.

Når man taler om de tekniske valgmuligheder i en forretningsmæssig sammenhæng, ansporer det it-afdelingen til at reflektere over, hvad der er vigtigt.

Det skaber også et ønske blandt vores it-folk om at udvikle deres kompetencer.

Cloud er et perfekt eksempel: Skyen kan ses som en trussel, men når vi taler om, hvordan den kan være med til at styrke forretningen, bliver den i stedet en mulighed.

Meget nemmere ved at samarbejde

Når der er opbygget efterspørgsel på kompetenceudvikling, identificerer vi, hvilke færdigheder der efterspørges, og samarbejder med professionelle undervisere om at sammensætte en undervisningsplan for vores team.

På den måde har vores team fået meget lettere ved at samarbejde med de forskellige interessenter.

En af vores udfordringer som en mellemstor virksomhed er at udvikle en kritisk masse af kompetencer, hvilket gør det nødvendigt at efteruddanne på tværs af disciplinerne.

Vi forsøger også at tiltrække folk, der tidligere har været sat i bås i en større virksomhed, og som derfor nu ønsker at blive involveret på flere forskellige områder.

Det er ikke svært for motiverede it-folk at efteruddanne sig tværfagligt og få bredere erfaring.

Tilbyd værktøjer til karriereplanlægning


Annabelle Bexiga, it-chef for TIAA-CREF:

Som et selskab i finanssektoren med fokus på pensionsordninger er en af vores udfordringer at hjælpe yngre mennesker med at opretholde deres økonomiske velfærd.

Vi arbejder hårdt på at styrke genkendelsen af vores varemærke hos denne demografiske gruppe og her kan den digitale kanal spille en meget vigtig rolle.

Det mål kan it-afdelingen hjælpe til at nå ved hjælp af sociale teknologier.

Vi besidder i forvejen et væsentligt sæt af færdigheder inden for webudvikling og vi bevæger os nu ud i sociale medier og mobilteknologi.

Tilbud om massiv efteruddannelse

For at hjælpe vores 1.500 it-medarbejdere til at imødekomme forretningens og klienternes behov tilbyder vi dem både ledelses- og forretningsmæssig efteruddannelse udover den tekniske efteruddannelse.

Vi er stor tilhænger af at lade folk styre deres egne karrierer og blot give dem den støtte, de har brug for, til at kunne gøre det. Et af vores initiativer her er online-værktøjet Career Path Framework.

Ideen er at tilbyde et integreret værktøj, som medarbejderne kan bruge til at danne sig et overblik over alle roller i organisationen, finde ud af hvilke kompetencer der er brug for i hver rolle og så følge et link til de relevante uddannelsesmoduler og vores jobdatabase.

Med dette værktøj kan vores medarbejdere gå på nettet og lægge deres egen karriereplan ved at lære om hvilke kompetencer, der er brug for i deres ønskejob, og holde øje med ledige stillinger.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Kroner og ører: Sådan udregner du værdien af din sikkerhedsindsats
I dette whitepaper får du redskaber til at fastsætte den konkrete værdi af virksomhedens sikkerhedsindsats, som du kan præsentere for topledelse og bestyrelse.