Sådan gør du it-afdelingens ansatte skarpere og dygtigere

It-ansattes færdigheder skal altid være i trit med virksomhedens behov. Og det er langt lettere sagt end gjort. Se her, hvordan du kommer i mål.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Du kan knytte centrale it-kompetencer til forretningsstrategierne, du kan skabe efterspørgsel på kompetenceudvikling ved at sætte it-opgaverne ind i den forretningsmæssige sammenhæng eller du kan tilbyde værktøjer til støtte af it-folkenes karriereplanlægning.

I det følgende kan du læse om tre it-chefers strategier til at styrke it-afdelingens kompetencer.

Knyt centrale it-kompetencer til forretningsstrategierne

Carlos Garcia, it-chef for Alvarez & Marsal:
Med kun godt 30 it-folk, der skal supportere 2.000 medarbejdere, har vores it-afdeling et grundigt tværfagligt efteruddannelsesprogram, så vi kan være i drift døgnet rundt alle ugens dage.

Vi er nødt til at reagere på it-problemer med et øjebliks varsel og vi kan ikke være afhængige af, om en bestemt person er til rådighed.

Vores team deler viden og efteruddanner hinanden i forskellige teknologier, så vi undgår at have en gruppe specialister, der kun kan hjælpe ved bestemte hændelser.

Vi bestræber os på at udvikle vores it-personale til at kunne støtte virksomhedens mission og at knytte it-afdelingens kernekompetencer til virksomhedens forretningsstrategier.

Som eksempel kan jeg nævne, at fordi virksomheden sigter efter vækst og at være fleksibel, understreger vi innovation i it-afdelingen.

Vi har en stor, mobil medarbejderstab, så derfor har vi sørget for, at it-afdelingen kan være innovativ, hvad angår applikationsudvikling og understøttelsen af de mobile muligheder.

Vi har en årlig proces, hvor vi ser på, hvilke teknologier vi vil udrulle det følgende år.

Derefter beslutter vi, hvem der får det primære og det sekundære ansvar for den teknologi.

Hvis der er brug for nye færdigheder, lægger vi den relevante efteruddannelse ind i den givne medarbejders udviklingsplan for det år.

En gang om året vender vi også forretningsstrategierne med de undervisere, vi bruger, så de kan hjælpe os til at opbygge eventuelt manglende færdigheder.

Sådan får du de ansatte til at drive udviklingen

Chris Kohl, it-chef for Vertex:

Vertex differentierer sig fra sine konkurrenter ved hele tiden at føje ny værdi til vores løsninger til overholdelse af skatteregler, så it-afdelingen er nødt til at bruge tid på at sætte sig ind i forretningsområdet.

Vi inviterer interne interessenter til månedlige morgenmadsmøder for at tale om, hvor virksomheden er på vej hen, og hvordan de forestiller sig, teknologien kan hjælpe.

Når man taler om de tekniske valgmuligheder i en forretningsmæssig sammenhæng, ansporer det it-afdelingen til at reflektere over, hvad der er vigtigt.

Det skaber også et ønske blandt vores it-folk om at udvikle deres kompetencer.

Cloud er et perfekt eksempel: Skyen kan ses som en trussel, men når vi taler om, hvordan den kan være med til at styrke forretningen, bliver den i stedet en mulighed.

Meget nemmere ved at samarbejde

Når der er opbygget efterspørgsel på kompetenceudvikling, identificerer vi, hvilke færdigheder der efterspørges, og samarbejder med professionelle undervisere om at sammensætte en undervisningsplan for vores team.

På den måde har vores team fået meget lettere ved at samarbejde med de forskellige interessenter.

En af vores udfordringer som en mellemstor virksomhed er at udvikle en kritisk masse af kompetencer, hvilket gør det nødvendigt at efteruddanne på tværs af disciplinerne.

Vi forsøger også at tiltrække folk, der tidligere har været sat i bås i en større virksomhed, og som derfor nu ønsker at blive involveret på flere forskellige områder.

Det er ikke svært for motiverede it-folk at efteruddanne sig tværfagligt og få bredere erfaring.

Tilbyd værktøjer til karriereplanlægning


Annabelle Bexiga, it-chef for TIAA-CREF:

Som et selskab i finanssektoren med fokus på pensionsordninger er en af vores udfordringer at hjælpe yngre mennesker med at opretholde deres økonomiske velfærd.

Vi arbejder hårdt på at styrke genkendelsen af vores varemærke hos denne demografiske gruppe og her kan den digitale kanal spille en meget vigtig rolle.

Det mål kan it-afdelingen hjælpe til at nå ved hjælp af sociale teknologier.

Vi besidder i forvejen et væsentligt sæt af færdigheder inden for webudvikling og vi bevæger os nu ud i sociale medier og mobilteknologi.

Tilbud om massiv efteruddannelse

For at hjælpe vores 1.500 it-medarbejdere til at imødekomme forretningens og klienternes behov tilbyder vi dem både ledelses- og forretningsmæssig efteruddannelse udover den tekniske efteruddannelse.

Vi er stor tilhænger af at lade folk styre deres egne karrierer og blot give dem den støtte, de har brug for, til at kunne gøre det. Et af vores initiativer her er online-værktøjet Career Path Framework.

Ideen er at tilbyde et integreret værktøj, som medarbejderne kan bruge til at danne sig et overblik over alle roller i organisationen, finde ud af hvilke kompetencer der er brug for i hver rolle og så følge et link til de relevante uddannelsesmoduler og vores jobdatabase.

Med dette værktøj kan vores medarbejdere gå på nettet og lægge deres egen karriereplan ved at lære om hvilke kompetencer, der er brug for i deres ønskejob, og holde øje med ledige stillinger.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S