Konsulent: Sådan sparer du 30 procent på licenser

Udgifter til licenser fylder op imod en fjerdedel af it-budgettet. Men det er muligt at skære 30 procent af udgiften, mener konsulent. Se her, hvordan du gør.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash)

Læs også:

Fortrolig rapport: Sådan tjekkes licenser under licens-audits

Licenser: Derfor vil du blive ramt af flere kontroller

Det vrimler med historier om millionregninger udskrevet i kølvandet på licenskontroller, der ofte viser rod med licenserne hos kunderne.

Det sker, selv om flere og flere virksomheder rent faktisk har fået bedre værktøjer til at styre deres it-licenser.

Det påpeger Fred Johnsen, der er ansvarlig for PA Consulting Groups Centre of Excellence vedrørende ERP.

"Mens flere og flere virksomheder har fået bedre værktøjer til at styre deres it-licenser, har kun meget få virksomheder etableret en konkret governance struktur, herunder solide processer, definerede roller og ansvar, eksempelvis for indkøb, fornyelse, genbrug, reforhandling og afskaffelse af it-licenser," forklarer han.

30 procent kan spares

På baggrund af interviews gennemført med virksomheder i 2012 - blandt andet med en række store internationale virksomheder - anslår PA Consulting, at med det rette set up, så kan virksomheder rent faktisk spare op til 30 procent af deres udgifter til softwarelicenser.

Læs mere om hvor meget virksomheder bruger på softwarelicenser, og hvor stor en andel af producenters omsætning, der stammer fra samme, her.

Her er de tre gode råd

Fred Johnsen fra PA Consulting Group ridser tre gode råd op:

Så hvad skal virksomhederne gøre?

1. Begynd med de største

Når man går i gang med at skabe et overblik over sin licenssituation, bør man være pragmatisk.

Begyndt med de største softwareleverandører som Microsoft, Oracle og SAP, siden disse typisk står for cirka 80 procent af alle licensomkostninger i virksomheden.

2. Sæt fokus på interne arbejdsproces

Det er vigtig at implementere de rigtige it-værktøjer for at holde styr på virksomhedens licenser.

Men glem ikke at få defineret processer og roller i forhold til at skabe en vedvarende positiv effekt.

3. Hold stærkt kommercielt fokus

For at skabe forståelse for vigtigheden af en gennemtænkt og velfunderet License Management strategi på tværs af virksomheden, bør man begynde med at forstå de kommercielle forhold.

Det kan gøres ved at fokusere på følgende områder:

a) På hvilke områder finder man typisk "Quick Wins"?

b) Etablering af et overordnet business case.

c) identificere hvilke kompetencer, som skal findes i organisationen for at kunne gennemskue de forskellige licensmuligheder, der findes, og ikke mindst identificere de bedste forhandlingsstrategier overfor softwareleverandøren.

"Følger man disse tre råd, vil man typisk kunne skabe op til 30 procent besparelse vedrørende virksomhedens licensomkostninger, samt signifikant reducere risikoen for "bad publicity" i media på grund af manglende compliance på licensområdet," slutter Fred Johnsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Politiets Efterretningstjeneste

    Få et job i den højere sags tjeneste som sikkerhedsspecialist i PET

    Københavnsområdet

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S