Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Interview: Mange forstår ikke at bruge emailen på en hensigtsmæssig måde. Det er der en god forklaring på, mener den danske it-forsker Carsten Sørensen fra London School of Economics.

Artikel top billede

Læs også:

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Du kender det sikkert godt: Der er dynger af arbejde på både dit fysiske og virtuelle skrivebord, men du bliver hele tiden forstyrret, når nye beskeder dumper ind i din i forvejen overfyldte mail-indbakke.

En stor del af de mails er cc-mails, som ikke nødvendigvis behøvede at forstyrre dig. Måske du også selv fra tid til anden sætter lidt for mange kolleger cc på dine mails?

Det er en problemstilling, vi har skrevet en række artikler om her på Computerworld.

Desværre er det ikke sådan lige at gøre op med cc-problemet, vurderer Dr. Carsten Sørensen, der forsker i it og innovation ved London School of Economics and Political Science.

"Det er lettere sagt end gjort," forklarer han til Computerworld.

"Jo mere politisk en organisation, du har, jo flere cc'er og bcc'er har du. Cc-mails er for at vise nogen noget - ikke for at informere. Det er for at vise en anden, at du nu har gjort det, han bad om: 'se hvad jeg nu har gjort'."

Vi går for meget op i processen

Carsten Sørensen forklarer, at man ikke bare kan stoppe cc-problemet ved at lave retningslinjer for, hvornår det er en god idé at sætte kolleger cc på de mails, man sender.

"At løse cc-problemet kræver, at man har en upolitisk organisation, hvor folk er målt på deres produkter og ikke på processen," siiger han og uddyber:

"De mange cc'er har direkte noget at gøre med, at det i virkeligheden er gamle industrielle organisationer, der nu forsøger at lave kundskabsarbejde. Folk har ikke tillid til hinanden, og der er politisk infight."

"Hvad gør man så? Man sikrer sig, at der ikke er nogen, der kan fyre en for ikke at have gjort noget, man skulle have gjort - så her er det sort på hvidt."

Cc-problematikken er kun en del af forklaringen på, hvorfor emailen grundlæggende er en dårlig løsning i mange situationer.

Du kan ikke bare droppe emailen

Læs også:

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger 28 procent af arbejdstiden på emails.

McKinsey vurderer, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 25 til 30 procent ved at tage moderne samarbejdssystemer og sociale teknologier i brug.

Den analyse er Carsten Sørensen som udgangspunkt enig i. Eksempelvis er det grundlæggende en dårlig idé at bruge email til at sende dokumenter rundt i organisationen, hvorefter modtageren redigerer dokumentet og sender det retur.

"Så bør du anvende eksempelvis Sharepoint, Dropbox, Google Docs eller lignende. Det andet er en gammeldags måde at arbejde på, men det var den eneste måde at arbejde virtuelt på for ikke så lang tid siden," lyder det fra Carsten Sørensen. 

"Der er så mange nye måder at gøre det på, hvor man ikke skal sende alle de dokumenter frem og tilbage."

Emailen fortjener også ros

Alligevel mener Carsten Sørensen fra London School of Economics and Political Science ikke, at emailen i sig selv er problemet i de virksomheder, hvor produktiviteten ikke er god nok.

"Der er mange, der har spået, at emailen vil uddø. Det ved jeg ikke, om den vil, men det er helt oplagt, at emailen er ligeså meget et problem som en løsning. Emailens succes er, at den er så fleksibel," lyder det fra Carsten Sørensen.

Han forklarer, at modstykket til emailen er den type værktøjer, der på en eller anden vis stipulerer noget omkring den proces, der foregår.

"Et ekstremt eksempel på det er SAP's ERP-systemer, som ofte fuldstændig utvetydigt fastlægger en arbejdsgang. Så er der ikke brug for kommunikation."

"Det er svært at finde balancen mellem at have fuldstændig fleksibilitet og at have en fuldstændig låst afklaring af, hvem der skal gøre hvad hvornår. Enten bruger du email og SMS, og så er alt åbent, eller også har du et ERP-system, som gør, at folk er låst helt fast."

"Det meste arbejde er kundskabsarbejde, hvor tingene flytter sig og skifter, og hvor du skal opfinde noget nyt, så tingene er helt anderledes end i går. De værktøjer, der fastlægger interaktionen, har meget svært ved at følge med," mener Carsten Sørensen.

Samtidig mener han, at vi både som virksomheder og individder skal være klare på de fordele og ulemper, emailen giver os.

Du skal lære at kontrollere din email

Carsten Sørensen mener, at emailen stadig har en helt klar fordel: Den fungerer bare som teknologi.

Derfor er det nemmere sagt end gjort at rykke al kommunikation over på en samarbejdsplatform.

"Problemet er, at folk render rundt med deres mobile devices - og det er ikke altid nemt at bruge de her systemer der. Emailen virker overalt."

Han mener, at man som virksomhed bør gå efter at få en række tjenester og værktøjer, medarbejderne kan anvende. 

"Man skal tænke i at have et portfolio af tjenester, hvor man hurtigt kan skifte fra den ene til den anden."

Det er i sidste ende dit eget ansvar

Endelig er der hele problematikken omkring, at emailen og kommunikationsteknologier i det hele taget udfordrer balancen i vores arbejds- og privatliv.

Virksomheden har naturligvis et klart ansvar i den sammenhæng, mener Carsten Sørensen, men han tilføjer samtidig, at det i sidste ende altid vil være den enkelte medarbejder, der skal vurdere, hvornår og hvordan en given kommunikations-teknologi anvendes optimalt.

"Når du bringer teknologien så tæt på dig, at det bliver en del af dig, er der ikke andre, der kan komme og fortælle dig det."

"En mobiltelefon er personlig. Din organisation kan sætte alle mulige regler op, men hvis ikke du kan lade være med at tjekke din email hvert minut, er der ikke nogen, der kan stoppe det; det er dit eget problem."

Læs også:

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Banedanmark

Studentermedhjælper til IT-udvikling

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ingeniører til Kapacitetscenter for mindre droner

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car