Læs også: It-koks forsinker vigtige valg på universitet
En fejl i it-systemet hos Københavns Universitet er nu blevet løst.
Det fremgår af en besked på universitets intranet.
"Det er nu lykkedes Koncern-it at finde årsagen til den fejl, som har medført, at dele af Selvbetjeningen på KUnet har været lukket i cirka fire uger. Koncern-it har derfor åbnet for de adgange, som var lukket af sikkerhedshensyn," fremgår det af beskeden.
Fejlen bestod i at nogle brugere fik adgang til en anden brugers identitet, når de loggede på - og dermed kunne se og ændre andre brugeres data.
Det drejede sig om under 20 personer, men altså nok til at man lukkede ned for afstemningen til valg til flere Institutråd, så man ikke kunne stemme via selvbetjenings-modulet på intranettet
Fejlen blev identificeret i februar, men er altså først for nylig blevet fundet og rettet.
Universitet: Her er fejlen
It-infrastrukturchef Steen Rydicher fra København Universitet fortæller til Computerworld, at fejlen blev fundet i en sharepoint-løsning.
Han forklarer, at såfremt to næsten ens profiler loggede på kort tid efter hinanden, hev systemet ikke en ny token frem.
"Det var svært at finde, fordi det skete så få gange, og fordi det kun var, hvis login skete hurtigt efter hinanden," forklarer han.
Nu er fejlen løst og afstemningen, der skulle være begyndt i mandags - bliver altså kun nogle dage forsinket.
Men kommer altså til at foregå sikkert, oplyser Steen Rydicher.