Danske it-folk: Så meget tid bruger vi på emails

Emailen fylder meget i arbejdsdagen hos danske it-folk. Måske også for meget. Se her, hvor meget tid du bruger på email hver eneste arbejdsdag.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

For to uger siden spurgte vi her på Computerworld dig, hvor stor en del af din dag du bruger på emails?

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger estimeret 28 procent af arbejdstiden på emails.

Det er derfor interessant, om danske it-folk matcher den vurdering, og resultatet af afstemningen bekræfter, at det faktisk rundt regnet er tilfældet.

Ud af de 270 læsere, der har stemt, vurderer 38 procent, at 10 til 25 procent af arbejdsdagen bruges på at læse og skrive emails.

Yderligere 24 procent vurderer, at det er hele 25 til 50 procent af arbejdsdagen, der går med emails, og yderligere 10 procent af stemmerne mener, at det enten er 50 til 75 procent eller endda mere end 75 procent af arbejdsdagen, der bruges på emails.

24 procent af de læsere, der har stemt, vurderer, at det er under 25 procent af arbejdsdagen, der foregår i mail-programmet.


Hvad bruger vi mailen til?
Nu behøver email-tidsforbruget naturligvis ikke være noget problem i sig selv, for det kan sagtens være, at man rent faktisk benytter emailen på en måde, der forbedrer virksomhedens produktivitet og konkurrenceevne.

Det kan imidlertid også være, at emailen er en tidsrøver på den negavtive måde.

McKinsey vurderer eksempelvis, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 25 til 30 procent ved at tage moderne samarbejdssystemer og sociale teknologier i brug.

Og it- og innovationsforsker Casten Sørensen fra London School of Economics and Political Science har i en artikel på Computerworld beskrevet problemstillingen således:

"Hvis en organisation skal være konkurrencedygtig, kan den ikke bare have en masse mennesker, der sidder og kigger på emails og sender hinanden emails bare for at vise, at de har gjort noget, selvom det i virkeligheden ikke er vigtigt."

"Problemet er, at det tager vores opmærksomhed fra bolden. Vi kigger for meget væk fra bolden og bruger for meget tid på de emails," siger han.

Carsten Sørensen har et bud på, hvorfor vi bliver ved med at sende så mange cc-mails til hinanden, når det forstyrrer og dermed går ud over produktiviteten.

Sådan kan du styre mail-dyngerne

Læs også:

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så glat står det til

Også Computerworlds læsere har en klar holdning til, om det massive tidsforbrug på emails er et problem.

Frank Helbo Christensen skriver eksempelvis:

"Et af udfordringerne med e-mails er at de sjældent er til gavn for andre end den som modtager denne."

"En anden udfordring med e-mails er, at de kommer i en strøm ind imellem hinanden, uden sammenhæng, og mængden i sig selv er en stressfaktor - der mangler simpelthen struktur på informationen, og det kan være svær at holde fokus."

Kennie Nybo Pontoppidan har en helt anden holdning:

"Jeg vil hellere have 100 cc mails hver dag og have en ide om, hvad der foregår. Så længe mit mailprogram kan vise mails i tråde, så er det ikke et problem."

Og Jørgen L. Sørensen har et interessant bud på, hvordan man kan afhjælpe problemet med de mange cc-mails:

1: Have det princip at man ikke handler på grundlag af en cc-mail, men blot betragter den som info (som man måske/måske ikke læser).

2: Smider alle indgående cc-mails over i en særskilt mappe, så de ikke stjæler opmærksomheden i indbakken.

3: Politik om at alle de "sjove billeder af min kat/hund/børnebørn/afklædte blondiner" henvises til den private mail.

Læs også:

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så glat står det til

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S