Brugerbetaling på vej: NemID skal koste 1,7 kroner per login

Fra nytår vil det koste dig 250 kroner at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort, når du har opbrugt koderne på dit gamle kort. Brugerbetalingen er danskernes egen skyld. Se hvorfor her.

Artikel top billede

Det er slut med at gå i netbank eller ind på offentlige websites kvit og frit.

Fra og med næste år skal du nemlig lægge 250 kroner, hver gang du har opbrugt de 148 særlige koder på dit NemID-nøglekort.

Så meget kommer det nemlig at koste at få et nyt nøglekort tilsendt fra DanID, der er selskabet bag NemID.

Hidtil har man automatisk og gratis fået tilsendt et nyt kort, når antallet af engangskoder på ens NemID-nøglekort har nærmet sig bunden.

Men det er altså slut nu.

"Det har længe ligget i kortene, at der skulle indføres brugerbetaling på NemID-nøglekortene, og vi mener, at tiden nu er moden," siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Jakob N. Nielsen, til Computerworld.

Tangerer fråds

Han peger på, at man i Digitaliseringsstyrelsen er blevet overrasket over, hvor hurtigt mange danskere får opbrugt de 148 engangskoder på kortene.

"Det tangerer i mange tilfælde fråds, og det bryder vi os ikke om. Det er som om, at mange danskere ikke kan styre sig, bare fordi løsningen er gratis. Så derfor kan man sige, at det faktisk er danskernes egen skyld, at vi nu indfører brugerbetaling," siger kontorchefen.

Faktisk er forbruget af engangskoder per dansker steget støt, siden den fælles NemID-løsning blev indført for godt to et halvt år siden. 

Det har skruet behovet for nye papkort med nye engangskoder ganske betydeligt vejret i forhold til det forventede, og det har sat budgetterne under pres.

"Udgifterne til papkorterne er langt større, end vi havde regnet med, og vi får skæld-ud over, at vi bruger for mange penge", siger Jakob N. Nielsen.

Han glæder sig til, at ordningen bliver indført, da det vil frigive en del ekstra penge i organisationen.

"Nu forsvinder der jo så heldigvis en relativ tung udgiftspost fra vores budgetter. Så kan det jo være, at vi omsider kan få lønforhøjelse eller en ordentlig personalefest," siger Jakob N. Nielsen.

Bruger en del koder hver uge

Ifølge Jakob N. Nielsen viser styrelsens tal, at godt 18 procent af danskerne har deres nøglekort fremme flere gange om ugen.

18,2 procent bruger nemlig i gennemsnit nøglekortet fire gange om ugen.

De har et gennemsnitligt forbrug på 1,08 engangskode per session, hvilket betyder, at de skal have nyt papkort cirka hver niende måned.

For hver 20. dansker er tallet endnu højere. De har et forbrug på cirka seks engangskoder om ugen og ligger dermed helt i top.

Dette er væsentligt højere end de oprindelige forventninger, der lød på, at hver dansker skulle have nyt nøglekort hver 30. måned i gennemsnit

Sådan er prisen blevet fastsat

Det har ifølge Jakob N. Nielsen hele tiden været planen, at NemID-kortene skulle finansieres ved hjælp af brugerbetaling, når danskerne først havde vænnet sig til løsningen.

Dog har Digitaliseringsstyrelsen valgt at gå stille med denne viden, da vurderingen har været, at det kunne skade udbredelsen af løsningen, hvis det kom frem.

Mange praktiske fordele

Jakob N. Nielsen peger på, at prisen på 250 kroner for et nyt nøglekort svarer til knap en krone og 70 øre per engangskode.

"Det mener vi absolut er inden for rimelighedens grænser, når man tager alle fordelene i betragtning. Man kan eksempelvis sidde derhjemme i underbukser og drikke kaffe og nusse med sin kat, mens man ordner sine anliggender med banken eller det offentlige. Det er da 1,7 kroner værd," mener Jakob N. Nielsen.

"De 250 kroner svarer nogenlunde til den faktiske omkostning alt inklusive til produktion og udsendelse af et nyt NemID-nøglekort,. Så det er ikke noget, som staten på den måde vil tjene penge på," siger Jakob N. Nielsen.

Han er ikke særligt bekymret for, at danskerne vil vende ryggen til NemID-løsningen, når først girokortene begynder at blive sendt ud fra NemID-kontoret.

"Næ, for der er jo ingen alternativer. Vil man i netbanken eller ordne ting hjemmefra med myndighederne, så skal man altså bruge en NemID-kode. Sådan er det," siger han.

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Aller Leisure A/S

Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Software Developer

Midtjylland

KMD A/S

Product Owner til KMD Nexus

Københavnsområdet

Danoffice IT

Forretningskonsulent til ERP- og Procesteamet

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S