Danske virksomheder skruer op: Vil købe mere it

Optimismen er ikke til at tage fejl af. Især en bestemt gruppe danske virksomheder planlægger at skrue gevaldigt op for it-investeringerne.

Artikel top billede

It-barometer 2013: Fremgangen i klimaet for it-investeringer har for alvor bidt sig fast.

For fjerde kvartal i træk melder danske virksomheder om mere optimisme i forhold til deres planer om investeringer i it, og det er især de mellemstore virksomheder, der trækker læsset.

Det viser Q1-udgaven af Computerworlds it-barometer for 2013, der er skabt i samarbejde med Capgemini.

Andelen af virksomheder, der venter øgede it-investeringer, er vokset fra 28 procent til 31 procent de seneste tre måneder.

Samtidig er andelen af virksomheder, der regner med et fald i investeringerne, faldet fra 20 procent til 16 procent.

Dobbelt så mange skruer op

"For første gang, siden krisen satte ind, er der nu dobbelt så mange virksomheder, der regner med vækst i it-investeringerne, som virksomheder, der forventer et fald i investeringerne," siger Per Andersen, som er konsulentdirektør hos Capgemini og har været med til at designe it-barometeret.

Han registrerer også et andet markant skift i den seneste måling.

"Lige nu er det faktisk de mellemstore virksomheder, som ser mere positivt på tilværelsen. Vi har været vant til, at det var de store virksomheder, som drev den positive udvikling i it-investeringerne fremad, men flere af dem har desværre været ramt af økonomisk pres. Potentialet som vækstdrivkraft har hele tiden været til stede blandt de mellemstore virksomheder, og nu skal vi altså for alvor til at holde øje med den gruppe," siger Per Andersen.

Mobilitet er uden tvivl den vigtigste megatrend inden for it, og det sætter sine tydelige spor i it-barometeret.

Investeringer i tablets og mobile device management topper listen over investeringer.

"Sådan har det været i længere tid, og interessen for det investeringsområde bliver bare ved med at vokse. Halvdelen af virksomhederne regner nu med at øge investeringerne inden for tablets, og det er den største andel, vi har registreret, siden vi begyndte at udarbejde it-barometeret," siger Per Andersen.
De store virksomheder er fakstisk de mest ivrige, for 69 pct. af dem vil øge investeringerne i tablets.

Derfor er skyen blevet så interessant

Virksomhederne bliver stadigt mere interesserede i at købe løsninger i skyen.

"Det gælder både software-as-a-service og infrastruktur, og det er primært de største virksomheder, der regner med at øge deres investeringer i cloud-løsninger," siger Per Andersen.

Andelen af virksomheder, der begynder at investere i "big data", er stadig begrænset, men den er voksende.

"Vi kan se en øget interesse for "big data" blandt alle størrelser af virksomheder, men også her er det de største, der viser mest interesse. Hver fjerde af de store virksomheder med flere end 500 ansatte forventer at øge sine investeringer i "big data" i år," siger Per Andersen.

Samme billede tegner sig inden for sociale medier.

Hver fjerde virksomhed regne med at øge sine investeringer i år, og interessen er størst blandt de største virksomheder.

Op ad bakke for Windows 8

Umiddelbart ser det ud til, at danske virksomheder ikke er helt overbeviste om, at Windows 8 er vejen frem for dem - i hvert fald ikke i 2013.

Kun otte procent af virksomhederne regner med at implementere Windows 8 på pc'er i løbet af 2013, enten generelt eller for visse brugergrupper.

"Billedet er noget mere positivt, når det gælder Windows 8 på mobile enheder. 10 procent af virksomhederne forventer helt eller delvist at gå over til Windows 8 på deres mobile enheder, mens næsten en fjerdedel af alle virksomheder regner med, at der på en eller anden måde kommer Windows 8 ind i virksomheden på smartphones eller tablets," siger Per Andersen fra Capgemini.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil