Microsoft: Facebook Home er bare 'so much two years ago'

Facebooks nye mobil-tjeneste, Facebook Home, er gammel vin på gamle flasker, mener Microsoft. Se hvordan her.

Artikel top billede

Læs også: Her er Facebooks nye mobil-system: Home

Microsoft hyler ikke ligefrem af frygt og benovelse over Facebooks nye mobile løsning, Facebook Home, som du kan læse mere om her.

Facebook Home emmer af fortid og hengemthed og gammel tid, mener Microsoft.

"Jeg fulgte med i præsentationen af Facebook Home, og jeg var faktisk nødt til at tjekke min kalenders årstal flere gange," lyder det fra Microsoft-talsmanden Frank X. Shaw.

"Det var ikke for at tjekke, om det var 1. april. Det var for at se, om vi stadigvæk befandt os i 2011," skriver han.

Microsoft-manden mener, at den nye Facebook-løsning minder bemærkelsesværdigt meget om den Windows Phone-løsning, som Microsoft løftede sløret for i 2011.

Smartphonens sjæl

Under lanceringen af Facebook Home beskrev Facebook-stifter Mark Zuckerberg løsningen - en slags Facebook-skin - som 'smartphonens sjæl.'

Ifølge ham fokuserer Facebook langt mere på mennesker end på apps.

"Vi sætter personerne forrest på din telefon," sagde han.

Men det er ikke just nye ideer, lyder det fra Microsoft.

Selskabet arbejdede nemlig efter nøjagtig samme devise, 'Put people first,' da det igangsatte udviklingen af Windows Phone OS, som altså blev lanceret i 2011.

"Folk er langt vigtigere end apps, så telefoner skal designes med dig og dine venner som omdrejningspunkt fremfor de apps, som du skal anvende til at nå dem," siger Microsoft-talsmand Frank X. Shaw.

Han siger, at 'millioner af Windows Phone-ejere' i dag allerede har 'erfaret rigtigheden i denne tilgang.'

Læs også: Her er Facebooks nye mobil-system: Home

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S