Google: It-industrien plages af helt ny slags pirateri

Mange it-virksomheder plages af en ny slags pirateri, som kan koste masser af penge og masser af besvær. Grib ind, lyder opfordringen fra Google.

Artikel top billede

For mange it-firmaer handler konkurrence ikke bare om at sælge de bedste produkter på den mest leverings-effektive måde og til den laveste pris.

Mange it-firmaer skal nemlig også slås om retten til patenter, da patent-området er blevet et våben, som konkurrenterne anvender til at skade eller genere deres konkurrenter med.

Problemet findes for blandt andre Google, Red Hat, BlackBerry og EarthLink, der samstemmende siger, at såkaldt 'patent privateering' er et stigende problem.

De opfordrer til, at myndigheder griber fat i problemet og lovgiver på området.

Sådan fungerer det

I 'patent privateering' sælger eller overdrager en virksomhed et patent til en mellemmand - en patent-troll - der så lægger sag an mod en konkurrent, uden at virksomheden selv bliver inddraget.

Fordelen er, at konkurrenten ikke kan sagsøge som modsvar, som det ellers er kutyme, da mellemmanden ikke har noget produkt.

"Virksomhederne gemmer sig bag en troll for at beskytte sig mod søgsmål. Nogle gange får de endda lidt penge ud af sagerne, som troll'ene kører," skriver Googles konkurrence-rådgiver, Matthew Bye i et [url= http://googlepublicpolicy.blogspot.dk/2013/04/its-time-to-take-action-against-patent.html]blog-indlæg. [/url]

Angriber licensordninger

Hertil kommer, at patent privateering anvendes til at angribe helt almindelige licens-ordninger, så virksomheder, der har udviklet produkter baseret på licensierede teknologier, bliver hevet i retten, fordi de pludselig overtræder patenter.

Google har fornylig offentliggjort en såkaldt 'Open Patent Non-Assertion Pledge,' hvori selskabet bedyrer, at det aldrig vil sagsøge nogen på grund af krænkelse af en række bestemte patenter, medmindre der er tale om 'modsvar' til søgsmål rettet mod Google.

Selskabet har til en begyndelse udpeget 10 patenter, der alle har forbindelse til MapReduce, som de første under ordningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil