Det har været en god idé for danske Align International at gå fra produktion af kataloger til at udvikle software, som holder styr på indholdet.
Det nye fokus resulterede sidste år i et overskud på omkring en million kroner før skat ud af en omsætning på syv-otte millioner kroner.
Folkene bag Align International har siden 1984 beskæftiget sig med publicering og salg af hardware, men i december 2002 blev fokus lagt på produktet Dynamic Publishing.
Ideen til de dynamiske kataloger opstod tilbage i 1999, da de første dele af systemet blev udviklet til kunden Dansommer.
- På det tidspunkt havde vi nok mere fokus på at hjælpe virksomheder med at lave kataloger. Men det har vist sig, at det er hele håndteringen af de informationer, der skal i med kataloget, som er det vigtige. Selve produktionen af kataloget er ikke så besværligt, når man først har styr på sine informationer, siger Preben Christensen, administrerende direktør for Align International.
Antallet af ansatte er i løbet af 2003 vokset fra syv til 14. De fleste af dem arbejder med at udvikle og levere konsulentydelser til Dynamic Publishing, som på database-siden er baseret på Oracle-platformen og på publiceringssiden gør brug af Adobes platform.
Blandt de store kunder er Dansommer og Bon' A Parte, og en salgsaftale med reklamebureauet Grey skal lokke flere kunder i butikken. Det har allerede givet gevinst i form af to nye kunder i Norge.
De enkelte aftaler går fra 50.000 kroner til over en million kroner, og afhængig af aftalens størrelse tager det alt fra nogle få uger til halve og hele år, før systemet er ude hos kunden.
I praksis laver kunden i samarbejde med sit reklamebureau en grafisk skabelon for kataloget. Når det skal i trykken, sammenflettes skabelonen automatisk med information fra eksempelvis kundens økonomisystem. Den automatiske proces er billigere for kunden, og risikoen for fejl er samtidig mindre.
Ud over salgene i Norge er Align International også ved at få en forhandleraftale på plads i Holland. Selskabet satser dog ikke på international vækst for enhver pris.
- Nu er der sket meget det seneste år, men vi går efter en dynamisk vækst. Vi vil ikke pumpe et stort eksportmarked op, og aftalen i Holland kommer på grund af forskellige kontakter, vi har haft på et tidligere tidspunkt, siger Preben Christensen.
Han satser samtidig på små og mellemstore kunder og siger, at projekterne rent kundemæssigt stopper ved de størrelser, hvor den etablerede konkurrent Stibo fra Aarhus tager over.
Preben Christensen forventer i år et økonomisk resultat på linje med 2003.