Artikel top billede

Disse nye opgaver havner på dit bord med cloud

Cloud computing vinder frem i de danske virksomheder. Men giver det rent mere tid til at fokusere på kerneforretningen?

Stadig flere it-chefer vælger at satse på cloud-løsninger.
 
Eksempelvis venter IDC gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på CRM-markedet mod en vækst på seks procent på det overordnede marked for CRM.

Forklaringen er blandt andet et ønske om i højere grad at kunne koncentrere sig om virksomhedens kerneforretning, og at man nemmere kan skalere op og ned i antallet af brugere med en cloud-løsning.

Men skiftet til skyen er ikke uden udfordringer. I et blogindlæg skriver Ron Tolido, der er CTO for Application Services hos Capgemini, at cloud for CIO'erne handler om at få mere tid til de strategiske aktiviteter, der kan øge omsætningen.

Håndteringen af cloud-løsningerne viser sig imidlertid at optage mere tid, end mange CIO'er havde regnet med, mener han.  

"At få skabt en modstandsdygtig cloud-infrastruktur, håndtere initiativer til cloud-sikkerhed, SLA'er, integrations-udfordringer og forskelligartede cloud-applikationer, mens man samtidig skal leve op til stramme it-projekt-tidsplaner, kræver alt sammen en hel del tid og energi."

"Det ironiske er, at til trods for potentialet i teknologien, så finder mange CIO'er, at de har for travlt med at håndtere skyen, til at de rent faktisk kan håndtere forretningen," lyder det fra Ron Tolido.

En ny type CIO

Capgemini-CTO'en mener, at disse udfordringer er med til at redefinere CIO-rollen, så man i stigende grad kan tale om Chief Digital Officers - CDO'er.

"CDO'er fokuserer på, hvordan teknologi kan transformere måden, som deres virksomheder laver forretning på og booste væksten via forbedret kunde- og stakeholder-engagement.

"Traditionelle CIO'er tænker derimod først og fremmest på, hvordan teknologi skal håndteres internt i virksomheden - en indefra-ud tilgang."

Ron Tolido nævner et konkret eksempel med Startbucks, der både har en CDO og en CIO, der så kan supplere hinanden ved at tage sig af de forskellige opgaver, mens man hos Bestbuy kører med både en CIO, CDO og en onlineansvarlig for at kunne adressere behov både inden for it og digitalisering.

Han tilføjer, at Gartner har vurderet, at 25 procent af virksomhederne i 2015 vil have en CDO.

"I den hurtigt udviklende verden af cloud-løsninger må CIO'en beslutte sig for, hvilken type CIO, man ønsker at være," skriver han.

Læs også:

Cloud computing: Sådan fungerer det

Trin for trin: Sådan migrerer du til en cloud-løsning




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere