It-gigant erstatter udviklere med robotter

Outsourcing-virksomhed i gang med at undervise i brugen af ny software, der skal reducere antallet af menneskelige hænder i udviklingsarbejdet. Selskabet forventer store besparelser.

Artikel top billede

Den indiske outsourcing-gigant Infosys er gået i gang med at træne medarbejdere til at benytte software-robotter til udførelsen af trivielle og rutinemæssige opgaver i udviklingsarbejdet.

Meningen er, at Infosys med sine selvkørende applikationer vil reducere antallet af ingeniører.

Det skriver ZDNet

Sparer op mod 30 procent

De første 5.000 medarbejdere vil i næste uge gå i gang med at lære at bruge Infosys IPCenter-automatiseringsapplikation, som bliver leveret af selskabet IPsoft.

Softwaren vil blive brugt til at udvikle proof-of-concept, designløsninger og fejlfinding for kunderne, hvilket tilsyneladende kan gøres hurtigere og mere effektivt end ved brug af menneskelige udviklere.

Med manøvren forventer den britiske it-analytiker Thomas Reuner fra Ovum, at Infosys med omkring 150.000 medarbejdere kan skære helt op mod omkring 30 procent af it-omkostningerne i virksomheden, som omsætter for godt 40 milliarder kroner.

Klarer 60 procent af arbejdet

Gartners leverandør-analytiker Fred Giron har tidligere på en blog vurderet, at fejlfinding kan ske meget hurtigere ved brugen af IPsofts software.

Ifølge Fred Giron mener selskabet IPsoft selv, at dets software kan automatisere minimum 60 procent af de mest simple it-supportopgaver, som de tusindvis af Infosys-medarbejdere nu er begyndt at øve sig i at automatisere.

Det forventes, at træningen i Infosys er overstået i december, og at de første kunder vil stifte bekendtskab med den selvlærende og selvkørende software i "nær fremtid", hvorefter Infosys også vil forsøge at kapre nye kunder med sin omkostningsbesparende software-aftale.

"Vi har allerede vist løsningen til en del kunder, efter aftalen (med IPsoft, red.) blev indgået i marts. Reaktionerne har været meget positive," siger Infosys it-chef for business-it-services, Chandrashekhar Kakal, til ZDNet.

Han ønsker ikke at komme ind på de konkrete besparelser ved ibrugtagningen af IPsofts software, men mediet Livemint rapporterer, at omsætningen på softwaren bliver delt i porten mellem Infosys og IPSoft.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S