Telmore erkender: Derfor har vi brudt loven

Telmore erkender, at selskabet ikke har fulgt den lovgivning, der fastsætter, hvor længe kundernes opkaldshistorik må opbevares. Se hvad der er gået galt.

Artikel top billede

Televirksomheden Telmore erkender, at selskabet har overtrådt den lovgivning, der fastsætter, hvor længe kundernes opkaldshistorik må opbevares.

Det sker, efter Computerworld kan fortælle, at selskabet opbevarer data længere, end loven tillader. Det kan du læse mere om her.

"Vi har altid til hensigt at følge gældende retningslinjer, men det har vi desværre ikke gjort i dette tilfælde. Det skal vi naturligvis beklage," erkender Dorte Tandrup Eilsø, der er marketingchef hos Telmore.

Selskabet fortæller, at kundernes opkaldshistorik er blevet opbevaret siden selskabets oprettelse i år 2000.

Dermed har selskabet brudt lovgivningen ved at overtræde § 23 i udbrudsbekendtgørelsen og bogføringslovgivningens § 10, der fastsætter, at opkaldshistorikken skal slettes efter fem år.

Men ifølge Erhvervsstyrelsen, der er tilsynsførende myndighed på området, får det ingen konsekvenser.

Telmore vil slette data hurtigst muligt

Virksomheden vil nu hurtigst muligt sørge for at slette store mængder opkaldshistorik.

"Vi retter ind så hurtigt, det er muligt, og det er muligt at få gjort relativt hurtigt," fortæller Dorte Tandrup Eilsø.

Ifølge virksomheden, vil alt opkaldshistorik, der er ældre end tre år, blive slettet.

"Processen er allerede startet, men jeg kan ikke sætte eksakt tid på lige nu. Vi skal være sikre på, at der ikke går noget galt i systemerne, når vi gør det," siger Dorte Tandrup Eilsø og forsætter:

"Her kigger på udbudsbekendtgørelsen, der bestemmer, at data skal slettes efter maksimalt tre år på grund af forældelses frist. Det er disse retningslinjer, vi nu vil følge." fortæller Dorte Tandrup Eilsø.

Telmore: Derfor gemte vi opkaldshistorikken for længe

Ifølge Telmore er den ulovlige datalagring foregået for at hjælpe kunderne.

"Hensigten med at gemme data har udelukkende været til at hjælpe kunderne med at få et overblik over deres forbrugshistorik på telmore.dk. Så det har været med kunden for øje, at vi har opbevaret det her," siger Dorte Tandrup Eilsø og fortsætter:

"Vi har ikke noget andet formål med at opbevare opkaldshistorikken."

Så Telmore bruger ikke data til andre formål?

"Nej. Det har simpelthen kun været et ønske om at kunne stille forbrugshistorikken til rådighed for kunderne," afslutter Dorte Tandrup Eilsø.

Erhvervsstyrelsen: Det får ingen konsekvenser
Selvom Telmore har brudt lovgivningen, så får det ikke nogen konsekvenser for virksomheden.

"Hvis vi bliver gjort opmærksom på, at et selskabet gemmer data for længe, vil vi føre et tilsyn, hvor reglerne indskærpes over for virksomheden," fortæller Tore Kjelstrup Christensen, der er specialkonsulent hos Erhvervsstyrelsen, der er tilsynsførende virksomhed på området.

Men Erhvervsstyrelsen har dog mulighed for at gribe ind, hvis ikke selskaberne indordner sig efter reglerne.

"Hvis ikke selskabet indordner sig, så vil vi kunne give dem bøder, indtil virksomheden har indordnet sig," afslutter Tore Kjelstrup Christensen.

 

Dansk telefirma bryder loven: Opbevarer dine data for længe

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS