Telmore erkender: Derfor har vi brudt loven

Telmore erkender, at selskabet ikke har fulgt den lovgivning, der fastsætter, hvor længe kundernes opkaldshistorik må opbevares. Se hvad der er gået galt.

Artikel top billede

Televirksomheden Telmore erkender, at selskabet har overtrådt den lovgivning, der fastsætter, hvor længe kundernes opkaldshistorik må opbevares.

Det sker, efter Computerworld kan fortælle, at selskabet opbevarer data længere, end loven tillader. Det kan du læse mere om her.

"Vi har altid til hensigt at følge gældende retningslinjer, men det har vi desværre ikke gjort i dette tilfælde. Det skal vi naturligvis beklage," erkender Dorte Tandrup Eilsø, der er marketingchef hos Telmore.

Selskabet fortæller, at kundernes opkaldshistorik er blevet opbevaret siden selskabets oprettelse i år 2000.

Dermed har selskabet brudt lovgivningen ved at overtræde § 23 i udbrudsbekendtgørelsen og bogføringslovgivningens § 10, der fastsætter, at opkaldshistorikken skal slettes efter fem år.

Men ifølge Erhvervsstyrelsen, der er tilsynsførende myndighed på området, får det ingen konsekvenser.

Telmore vil slette data hurtigst muligt

Virksomheden vil nu hurtigst muligt sørge for at slette store mængder opkaldshistorik.

"Vi retter ind så hurtigt, det er muligt, og det er muligt at få gjort relativt hurtigt," fortæller Dorte Tandrup Eilsø.

Ifølge virksomheden, vil alt opkaldshistorik, der er ældre end tre år, blive slettet.

"Processen er allerede startet, men jeg kan ikke sætte eksakt tid på lige nu. Vi skal være sikre på, at der ikke går noget galt i systemerne, når vi gør det," siger Dorte Tandrup Eilsø og forsætter:

"Her kigger på udbudsbekendtgørelsen, der bestemmer, at data skal slettes efter maksimalt tre år på grund af forældelses frist. Det er disse retningslinjer, vi nu vil følge." fortæller Dorte Tandrup Eilsø.

Telmore: Derfor gemte vi opkaldshistorikken for længe

Ifølge Telmore er den ulovlige datalagring foregået for at hjælpe kunderne.

"Hensigten med at gemme data har udelukkende været til at hjælpe kunderne med at få et overblik over deres forbrugshistorik på telmore.dk. Så det har været med kunden for øje, at vi har opbevaret det her," siger Dorte Tandrup Eilsø og fortsætter:

"Vi har ikke noget andet formål med at opbevare opkaldshistorikken."

Så Telmore bruger ikke data til andre formål?

"Nej. Det har simpelthen kun været et ønske om at kunne stille forbrugshistorikken til rådighed for kunderne," afslutter Dorte Tandrup Eilsø.

Erhvervsstyrelsen: Det får ingen konsekvenser
Selvom Telmore har brudt lovgivningen, så får det ikke nogen konsekvenser for virksomheden.

"Hvis vi bliver gjort opmærksom på, at et selskabet gemmer data for længe, vil vi føre et tilsyn, hvor reglerne indskærpes over for virksomheden," fortæller Tore Kjelstrup Christensen, der er specialkonsulent hos Erhvervsstyrelsen, der er tilsynsførende virksomhed på området.

Men Erhvervsstyrelsen har dog mulighed for at gribe ind, hvis ikke selskaberne indordner sig efter reglerne.

"Hvis ikke selskabet indordner sig, så vil vi kunne give dem bøder, indtil virksomheden har indordnet sig," afslutter Tore Kjelstrup Christensen.

 

Dansk telefirma bryder loven: Opbevarer dine data for længe

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car