Skandaleramt it-system kører igen efter tre års knas

Danske skoleelever skal omsider benytte omstridt it-system i forbindelse med deres skriftlige afgangsprøver.

Artikel top billede

Foto: iStockphoto/Lisa Klumpp. (Foto: iStockphoto/Lisa Klumpp)

Efter flere år med it-bøvl afholder Fredensborg Kommune i år folkeskolernes skriftlige afgangsprøver via sine omstridte virtuelle desktops (VDI).

Systemet har ellers haltet i flere år, som du kan læse mere om her

"Systemet kører sådan i dag, at eleverne bruger systemet dagligt, og det blev også brugt i forbindelse med 8. og 9.klassernes terminsprøver i marts, og det vil også blive brugt til afgangsprøverne," forklarer kommunens digitaliserings- og it-chef Thomas Fænø.

Han fortæller, at der i forbindelse med de skriftlige afgangsprøver er opstillet en nødberedskabsplan.

Den alternative plan går blandt andet ud på, at hvis imaget fra VDI-løsningen fejler på deres personlige computere, kan eleverne få udleveret skole-computere, hvor imaget er præinstalleret, og afgangsprøven kan afvikles derigennem.

Under terminsprøverne kunne Fredensborg Kommunes digitaliserings- og it-chef konstatere, at én 8.klasse på én skole havde problemer med VDI-løsningen og derfor måtte de hoppe over på nødplanen.

Lang historie med fejl

Tidligere har situationen været langt værre.

De virtuelle desktops blev indkøbt i 2009 hos it-selskabet Citrix som et prestigeprojekt, hvorefter systemet forventedes at blive taget i brug i 2010.

Men først problemer med kommunens SAN (storage area network) og siden skolernes netværk har været udpeget som lyseslukkere i forhold til at få systemet udbredt på skolerne.

I 2011 gik det helt galt, da systemet gik ned foran eleverne til eksamen, og året efter blev det besluttet, at systemet skulle virke - koste hvad det ville. 

Kommunen har ifølge Thomas Fænø betalt omkring en halv millioner kroner til eksterne konsulenter fra it-selskaberne Businessmann og Conecto, der fra maj 2012 til marts i år har været tilknyttet til projektet for at få strammet op på VDI-løsningen.

Er der fortsat knas?

Fredensborg Kommunes digitaliserings- og it-chef Thomas Fænø fortæller, at der nu ugentligt er 700 unikke elever på systemet, som fortrinsvis bliver benyttet af de ældste klasser.

Tidligere er det blevet oplyst, at der er i alt omkring 4.600 elever og 500 lærere i kommunen.

Stadig knas? 

Flere kilder, som Computerworld har været i kontakt med på skolerne, fortæller, at systemet stadig knaser i fugerne med eksempelvis lange svartider.

De ønsker dog ikke at træde offentligt frem med kritikken, da "vi alle arbejder mod samme mål med at få projektet til at virke", som en kilde formulerer det.

Problemstillingen med et projekt, der knaser i krogene, har kommunens digitaliserings- og it-chef Thomas Fænø godt hørt om, selvom han langtfra er enig i kritikken.

"Vi er så tæt på, som vi kan komme, på en 100 procent oppetid, så det kan ikke være helt skidt. Men der er mange steder, hvor der ikke er særlig meget båndbredde, og så går eksempelvis video-streaming bare ikke så hurtigt, som hvis skolen havde tilknyttet en 100 megabit-fiberforbindelse," siger Thomas Fænø.

Han tilføjer, at kommunen nu arbejder på at få opgraderet på sin infrastruktur.

"Det er jo ikke kun Citrix-løsningen, der kræver meget båndbredde, det gælder jo mange typer undervisnings-it," fortsætter Thomas Fænø.

Han nævner, at indtil videre har to skoler fået opgraderet deres infrastrukturer.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S