Intel mister terræn: Taber markedsandele med lynets hast

Især én type konkurrenter haler ind på verdens største chipselskab med stor fart.

Artikel top billede

Verdens største chip-producent, Intel, mister terræn på det store globale chip-marked.

De af Intels konkurrenter, der tidligt satsede på markedet for chip til mobile enheder, vinder ind på selskabets med forrygende hast, viser ny undersøgelse fra analysehuset IC Insights.

Ganske vist er Intel fortsat verdens største chipproducent målt på omsætning, men selskabet mister terræn til især rivalerne Samsung og Qualcomm, der udvikler og producerer chip til smartphones og tablet-computere.

Intel har først sent erkendt markedets udvikling, og er derfor i dag fortsat tung på chipsalg til pc'er, der oplever faldende salg. Det kan du læse mere om her.

I årets første kvartal solgte Intel chip for 66,4 milliarder kroner, hvilket svarer til et fald på tre procent i forhold til den samme periode i fjor.

Til gengæld steg Samsungs salg af chip med 13 procent til 45,7 milliarder kroner. Det skyldes ikke mindst øget produktion af Apples iPhone og iPad, som Samsung leverer chip til.

Det helt store hop har Qualcomm taget. Selskabet har i perioden øget sit salg af chip med hele 28 procent til et samlet chip-salg i kvartalet for 22,4 milliarder kroner.

Qualcomm leverer blandt andet sin Snapdragon-chip til mange af de nyeste smartphones som eksempelvis HTC One og visse udgaver af Samsungs Galaxy S4.

Det samlede salg af chip er steget med blot to procent i kvartalet i forhold til den samme periode sidste år.

Intel ejer i dag verdens mest komplekse faciliteter til produktion af chip. Selskabet planlægger at indlede 14-nanometer-produktion i begyndelsen af næste år.

Læs også:

Pc-markedets krise: Sådan ser fremtiden ud

Sådan overlever Intel en tid med faldende pc-salg

Det danske pc-salg sendt til tælling

Intels indtjening og omsætning styrtdykker

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S