Artikel top billede

Dine smarte apps risikerer at bryde persondataloven

Klumme: Kun de færreste virksomheder er opmærksomme på at overholde persondataloven og cookie-bekendtgørelsen, når de behandler de mange personoplysninger, der indhentes, når brugerne downloader og anvender apps.

Stadig flere virksomheder udvikler applikationer (apps), som forbrugere og andre interesserede kan installere på deres smartphones og tablets.

Og forbrugerne tager godt i mod de små digitale hjælpere, der eksempelvis giver adgang til e-mail og bankkonti, online indkøb, spil og GPS-hjælp. En gennemsnitsbruger har i dag 37 apps på sin smartphone og/eller tablet.

Mange virksomheder er imidlertid ikke opmærksomme på, at persondataloven også gælder, når man udvikler apps og behandler de personoplysninger, forbrugerne afgiver, når de benytter en app.

Klar information til brugeren

Brugeren skal informeres, inden app'en begynder at indsamle personoplysninger. Da mange parter er involverede i behandlingen af personoplysninger i apps, er det vigtigt, at brugeren ved, hvem der er ansvarlig for den enkelte behandling.

Brugere skal også informeres, hvis deres personoplysninger bruges af andre parter.

Derudover skal en app angive et formål med at indsamle og behandle personoplysninger. Formålet skal være så velafgrænset og udtømmende, at det kan forstås af en almindelig gennemsnitsbruger uden teknisk indsigt.

Eksempelvis må personoplysninger indsamlet i en app, der oplyser om flyankomst- og afgangstider i en lufthavn, ikke kædes sammen med en app fra et luftfartsselskab.

Apps indsamler et hav af personoplysninger

En app indsamler typisk langt flere personoplysninger end en traditionel internetbrowser. Eksempelvis adresseoplysninger (lokationsdata) og data fra enhedens digitale kompas.

Mange af de oplysninger, som genereres eller lagres på en smart device, er omfattet af persondatalovens definition på en personoplysning, fx oplysninger om ejeren af enheden, ejerens kontakter/netværk, geografiske position, betalingskortoplysninger, e-mails og billeder.

Her ligger ansvaret

Ansvaret påhviler alle parter

Der er en lang række parter involveret i at behandle de personoplysninger, som indhentes og lagres på brugerens smart device.

Alle parter betragtes som individuelle dataansvarlige i persondatalovens forstand - men de mange aktører og en generel uvidenhed om eller uopmærksomhed på persondataretlige krav blandt app-udviklere forstærker risikoen for, at lovgivningen ikke overholdes.

De mange aktører udgøres blandt andet af:

• App-udviklere - en gennemsnitsbruger har 37 forskellige apps på sin smart device, og de er sandsynligvis udviklet af lige så mange forskellige app-udviklere

• En lang række tredjeparter i form af kommunikations- og analysefirmaer, der er involveret i den behandling af personoplysninger, som sker i forbindelse med brugen af apps

Samtykke

Mange apps er indrettet, så det er muligt at lagre og tilgå oplysninger på brugerens enhed. Det betyder, at reglerne i cookie-bekendtgørelsen også skal overholdes. Brugeren skal med andre ord samtykke til både behandling af personoplysninger og til placering af cookies på sin smartphone eller tablet.

For at være gyldigt skal et samtykke være frivilligt, specifikt og informeret. Brugeren skal have mulighed for enten at acceptere eller afslå behandling af personoplysninger. Brugen skal have en så tilpas mængde information, at han/hun kan træffe en kvalificeret beslutning.

Der er ikke gyldigt samtykke, at brugeren blot trykker på en install-knap eller tilslutter sig "terms and conditions". Det skal tydeligt angives, hvilken personoplysning eller kategorier af oplysninger, som behandles i app'en.

Når en bruger eksempelvis giver sit samtykke til en vækkeur-app, hvor alarmen slås fra med en verbal kommando, vil brugerens samtykke være begrænset til lydoptagelse af den talehandling, brugeren giver i forbindelse med deaktivering af alarmen. Enhver anden optagelse af lyd er for vidtgående og dermed ulovlig.

Opbevaringsperiode

Opbevaringsperioden afhænger af funktionerne i den enkelte app. En foto-app kan overlade det til brugeren at fastlægge opbevaringsperioden. En navigations-app bør derimod indstilles til kun at lagre oplysninger om de ti seneste besøgte lokationer.

Som hovedregel må oplysninger kun opbevares, så længe det er nødvendigt i forhold til app'ens formål.

Charlotte Bagger Tranberg er persondataspecialist hos advokatfirmaet Bech-Bruun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere