Forbrugerombudsmand: TDC's metoder er ulovlige

TDC's medarbejdere har brudt loven i deres iver efter at sælge nye produkter til kunderne.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Danmarks største teleselskab TDC har brudt loven ved at ringe og forsøge at sælge nye produkter til sine eksisterende kunder.

Det slår Forbrugerombudsmanden nu fast efter at have gennemgået telefonsamtaler mellem TDC og teleselskabets eksisterende kunder.

For mens TDC i første gang selv hævdede, at TDC's opkald til kunderne udelukkende handlede om at tjekke kundernes tilfredshed, altså kundepleje uden salg, viste de båndede samtaler mellem TDC-medarbejdere og kunder noget andet.

"Ved stikprøvevis gennemlytning af samtalerne viste det sig, at TDC's medarbejdere i vidt omfang benyttede samtalerne til at tilbyde kunderne mobiltelefonabonnementer og tv-programpakker. Hvis kunden gav udtryk for at opleve tekniske problemer, blev kunden derimod henvist til selv at kontakte TDC," lyder det på Forbrugerombudsmandens hjemmeside

Og den går altså ikke, ifølge Forbrugerombudsmanden Henrik Øe.  

Ikke acceptabelt

"Det er ikke acceptabelt, hvis erhvervsdrivende ringer forbrugere op under påskud af, at der er tale kundepleje, og benytter lejligheden til at omtale produkter, som kunden ikke allerede har hos den pågældende udbyder," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Den ulovlige praksis er både i strid med markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.

"Der er snævre grænser for, hvornår man uanmodet må ringe egne kunder op. Jeg vil nu orientere teleselskabernes brancheorganisation med henblik på at sikre, at alle teleselskaber er bekendt med reglerne."

TDC lover nu at rette op og har indgået et såkaldt tilsagn med Forbrugerombudsmanden.

"TDC har valgt at samarbejde med Forbrugerombudsmanden og har derfor tilkendegivet, at TDC, for at undgå fremtidige tvivlstilfælde, nu dropper de populære servicekald til de af selskabets kunder, der ikke har givet særlig tilladelse hertil," skriver TDC i en pressemeddelelse.

Skulle TDC alligevel ikke overholde tilsagnet, kan der vente teleselskabet en bøde.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S