Yahoo køber blog-gigant for 6,4 milliarder kroner

Søgegiganten Yahoo har smidt gigantbeløb efter blog-netværket Tumblr. Læs her, hvor meget virksomheden har brugt i weekenden.

Artikel top billede

Aktiviteter i weekenden koster som regel en del penge, men søgegiganten Yahoo må tage rekorden i weekendforbrug.

Virksomheden har nemlig haft den store pung fremme, og har hevet godt 6,4 milliarder danske kroner op af foret for at opkøbe blognetværket Tumblr. Det skriver Reuters.

Ifølge Yahoo er den store fordel ved opkøbet, at sammenlægningen vil skabe mere brugergenereret trafik på begge platforme.

"Tiltrækning af Tumblr's brugere og tilhørende trafik vil betyde øjeblikkelig vækst for os." siger Marissa Mayer, der er Chief Executive hos Yahoo.

Opkøbet betyder, at Yahoo og Tumblr's sammen opnår en brugerdatabase på godt 1 milliard brugere, og det er netop det enorme brugerantal, der skal være med tiltrække annoncører til virksomheden.

Opkøb virker forfejlet

Men Yahoo skal ikke forvente et direkte afkast lige med det samme. Det fortæller de analytikere, som Reuters har kontaktet.

Ifølge analytikerne har Yahoo betalt overpris for en virksomhed, der aldrig har præsteret egentlig profit, og det er derfor svært at se, hvordan opkøbet kan sikre indtægter i de kommende år.

RBC Capital Markets analytikeren Mark Mahaney kalder investeringen "et long-shot".

Investeringen betyder, at Yahoo har brugt godt én femte del af virksomhedens pengetank på 31,1 milliarder danske kroner.

Ifølge Reuters var Tumblr's omsætning for 2012 godt 76 millioner danske kroner, og det undrer derfor analytikerne at Yahoo har været villige til at betale summet 6,4 milliarder danske kroner for blog-netværket.

"Selv hvis omsætning hos Tumblr havde været 100 millioner dollars, betyder det, at Yahoo betaler omkring 10 gange omsætningen," siger Colin Gillis, der er analytiker hos BGC Financial til Reuters.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S