Ny Xbox kan hente regnekraft hos 300.000 servere

Spilkonsollen Xbox One bruger et enormt Microsoft-netværk til at beregne grafiktunge elementer i spil.

Artikel top billede

Microsoft har nu afsløret flere detaljer om den cloud-teknologi, der skal skaffe spilkonsollen Xbox One et forspring i forhold til konkurrenterne.

Xbox One bruger et netværk med 300.000 Microsoft-servere til at gennemføre det, som selskabet kalder "latency-insensitive computation".

Det er altså beregninger, hvor en smule forsinkelse ikke betyder så meget.

I et interview med Ars Technica forklarer Microsofts spil-chef Matt Booty, hvordan den nye konsol skal udnytte skyen.

"Der er nogle ting i en spilverden, som ikke behøver at blive opdateret i hvert eneste skærmbillede eller ikke forandrer sig så meget baseret på det, der sker. Et eksempel kunne være lyset. Du ser på en skov og har brug for at beregne lyset, der kommer gennem træerne, eller en slagmark med tæt tåge. Det kræver normalt meget komplekse beregninger i starten, men de skal ikke opdateres hele tiden," forklarer Matt Booty.

Kan flyttes ud i skyen

Microsoft mener, at denne type grafiske regneopgaver kan flyttes ud i skyen, mens den lokale konsol tager sig af de mere tidskrævende beregninger - som for eksempel personer og objekter, der bevæger sig i spilområdet.

Der er også andre eksempler, som modellering af fysiske effekter, væsker og stof, der blafrer i vinden, hvor det er oplagt at flytte beregningerne ud i skyen.

Her er der langt mere regnekraft til rådighed end på den lokale Xbox.

"Som en tommelfingerregel siger vi, at for hver Xbox One i din stue så har vi tre af disse enheder klar i skyen," siger Matt Booty.

Det kan eksempelvis fungere sådan, at den lokale konsol beregner lyset (i lavere kvalitet), når du træder ind i et nyt rum i et 3D-spil, og efter et par sekunder skifter spillet så til cloud-beregnet lys med større realisme.

Så er udfordringen at håndtere denne overgang, så det ikke bliver for synligt i spillet.

Det kræver selvsagt, at man har en aktiv og hurtig internet-forbindelse ud til skyen.

Microsoft har lovet, at Xbox One også fungerer uden konstant opkobling til nettet - men det kan så betyde, at den grafiske kvalitet bliver dårligere.

"Hvis der en hurtig forbindelse, og skyen er tilgængelig, og scenen tillader det, vil du selvfølgelig kunne udnytte det. Hvis forbindelsen ryger - og vi ved alle, at det kan ske - skal spillet være i stand til at håndtere det på en intelligent måde," siger Microsofts spil-chef.

Han fortæller også, at man har overvejet at bygge Kinect ind i konsollen, men det blev alligevel en selvstændig enhed, så man kan placere kameraet et andet sted i stuen.

Trods det er Xbox One og Kinect så tæt forbundet, at konsollen ikke kan starte uden Kinect.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S