Træt af meningsløse spørgsmål og tilbud? Facebook dropper dem

Facebook vil hjælpe webbutikker med at skaffe salg gennem portalen - derfor bliver der ryddet op og aflivet en lang række annonceformater.

Artikel top billede

Foto: Doug Belshaw

Facebook erkender nu, at der er lidt for mange forstyrrende eller forvirrende elementer i brugernes nyhedsstrøm på Facebook.

Det er årsagen til, at de to funktioner "spørgsmål" og "tilbud" afskaffes.

Med "spørgsmål" kan man lave afstemninger. "Tilbud" har været brugt til at lave tidsbegrænsede slagtilbud.

Funktionerne forsvinder i slutningen af juni - starten af juli.

Derfor dropper vi det

Funktionerne forsvinder i forbindelse med en generel oprydning af annonceformaterne. I et blogindlæg forklares det, at mange annoncører og firmaer mener, at Facebooks nuværende kommercielle tilbud overlapper hinanden eller ikke længere giver mening.

Facebook mener, at der ikke er behov for afstemningsmodulet, fordi man lige så godt kan lave en almindelig opdatering - og få svarene i kommentarfeltet.

Hvis man vil lave tilbud til sine følgere og kunder, kan man ifølge Facebook også lige så godt linke til sin egen hjemmeside - i stedet for at bruge "tilbud".

Facebook har i dag 27 forskellige annonceformater. Det skal mere end halveres.

Det kommer i stedet
De såkaldte sponserede historier forsvinder ikke, men skal også ensrettes.

Den tidligere danske Facebook-konsulent Mikael Lemberg skriver på Facebook, at han har spottet en ny opslagstype, som lader til at blive indfaset. Nemlig muligheden for direkte køb med en "Buy"-knap. Facebook forsøger altså stadig at finde nye måder at gøre platformen mere relevant for webshops, der gerne vil konvertere besøg til køb.

Vi har benyttet os af lejligheden og lavet vores sidste afstemning på Facebook: Hvilke nyheder præsenterer Apple i næste uge?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S