Nets skal stå for NemID et år mere end planlagt

På grund af senere idriftsættelse end oprindeligt aftalt løber Nets' opgave med NemID cirka et år længere. Samtidig er Nets sat til salg.

Egentlig kunne opgaven med at drive NemID være kommet i udbud allerede omkring november 2014, hvor den nuværende kontrakt med Nets oprindeligt var tænkt afsluttet.

Nu bliver det i stedet tidligst i 2015.

Ifølge kontrakten løb opgaven med NemID nemlig i 5 år - dog med mulighed for to yderligere år - men fra idriftsættelsen af NemID.

Oprindeligt var planen, at NemId skulle have været i drift i november 2009.

I stedet endte det med at blive juli 2010 for borgere og juni 2012 for erhverv, oplyser Digitaliseringsstyrelsen.

Dermed udløber kontrakten altså den 30.11.2015 - med option til 2x1 års forlængelse.

"Det er inden for kontraktens rammer at forlænge kontrakten som følge af forsinkelserne, da kontraktens løbetid er fra idriftsættelse," oplyser kommunikationsrådgiver Geske Fischer-Hansen fra Digitaliseringsstyrelsen i en mail.

Hvad med økonomien i forhold til kontrakterne? Er den ændret?

"Nej, den besparelse, der har været ved, at vi er gået i drift senere på grund af forsinkelse, lægges til i den anden ende. Derfor udløber kontrakterne senere," lyder det videre.

Nu er Nets ifølge Børsen sat til salg. Tidligere bejlere til NemID-opgaven, som KMD, TDC og EDB Gruppen, er alle tavse om et muligt salg.

Såfremt de afventer et kommende udbud for at vinde opgaven hos Digitaliseringsstyrelsen, risikerer de altså i værste fald at skulle vente til november 2017.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.