Det er alle gymnasier, der har fået lov af Datatilsynet til at logge elever og medarbejderes e-post og internetforbrug.
Det fremgår af papirer hos Datatilsynet, som Computerworld har kigget på.
Om formålet med logningen står i de stort set enslydende anmeldelser beskrevet således:
"Kontrol af medarbejderes og elevers brug af e-post og internettrafik ved mistanke om misbrug."
"Om nødvendigt at kunne skaffe sig adgang til medarbejderes og elevers personlige drev m.v. i forbindelse med længerevarende sygdom, uansøgt afsked eller bortvisning."
Og endelig, at "sikre, at internettet anvendes til lovlige formål."
Disse oplysninger logges
De loggede oplysninger drejer sig om "afsenderens og modtagerens elektroniske postadresse, tidspunkt og størrelse af e-posten."
"Navn på besøgt hjemmeside sammen med IP-adresse fra den maskine, der besøger hjemmesiden. Log over, hvilken bruger-ID, der har været logget på den enkelte IP-adresse hvornår," står der i papirerne.
Oplysningerne slettes efter seneste seks måneder, fremgår det.
Men i praksis er det kun nogle af gymnasierne, der foretager logningen, forklarer de.
Artiklen fortsætter på næste side...