Nu skal du til at bruge disse smarte teknologier

En gruppe meget hypede teknologier er i 2013 for alvor kommet på dagsordenen hos virksomhederne, der nu kaster sig ud i konkrete projekter frem for mest at se på fra sidelinjen.

Artikel top billede

I stedet for mest at diskutere, om sociale medier nu også er værd at satse på, fokuserer virksomhederne i stigende grad kræfterne på at anvende netop disse teknologier til at skabe opmærksomhed om produkter og services.

Sådan lyder konklusionen i analysefirmaet IDC's årlige undersøgelse af virksomheders brug af sociale medier.

Dermed er der sket en afgørende udvikling i forhold til 2012, hvor de sociale initiativer i højere grad drejede sig om at indsamle og forstå de diskussioner, der fandt sted på diverse sociale medier om den pågældende virksomhed og dennes produkter.

"I 2013 er denne afventende tilgang blevet afløst af en stadig mere proaktiv stil, hvor virksomheder nu ser på at skabe øget opmærksomhed om produkter og services og at skabe en vedblivende dialog med medarbejdere, kunder, partnere og leverandører," skriver IDC-analytiker Vanessa Thompson i et blogindlæg.

Dette satser virksomhederne på

I alt svarer 45 procent af de 701 amerikanske topchefer i IDC-undersøgelsen, at det at skabe øget opmærksomhed er en prioritet, ligesom mange også har fokus på at anvende sociale medier til at kommunikere med kunder, dele viden og samarbejde om idéer internt.

35 procent af virksomhederne svarer, at de i 2013 er på udkig efter løsninger til online communities, skriver IDC.

Analysefirmaet peger på, at de sociale løsninger bliver stadig vigtigere:

"Sociale løsninger er ikke mission-kritiske applikationer, men hvis den bredere strategi for social business ikke er forstået godt nok, og der ikke er nogen klar retning for fremtiden, vil bare det at skulle møde de grundlæggende bruger-forventninger blive stadig mere komplekst."

Der er i det hele taget meget, der tyder på, at virksomheder i stigende grad opfatter brugen af sociale medier som en nødvendighed for at kunne drive en forretning.

For nogle måneder siden skrev vi om en global undersøgelse fra rådgivningsfirmaet McKinsey, hvor 3.542 virksomhedsledere deltog.

Hele 83 procent svarede, at deres virksomheder i dag anvender mindst én social teknologi. I 2011 var det 72 procent, der svarede ja til det spørgsmål.

Samtidig sagde ni ud af 10 af dem, der allerede er med på de sociale medier, at de opnår målbare resultater med disse værktøjer.

De konkrete gevinster, som virksomhedslederne oplever med de sociale tiltag, er blandt andet hurtigere adgang til intern viden (71 procent), lavere omkostninger til rejser (55 procent), lavere omkostninger til kommunikation med partnere og leverandører (63 procent) og mere effektiv markedsføring (65 procent).

Læs også:

Sådan får du succes med sociale medier i dit firma

Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S