Religiøse ledere skal undervise i NemID

Københavns Kommune har shanghajet flere religiøse ledere til at hjælpe med at få udbredt kendskabet og brugen af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger. Flere skæve tiltag er på vej.

Artikel top billede

Københavns Borgerservice-center er rykket ind i moskeer for at hjælpe indvandrere med at bruge selvbetjening og NemID. Foto: Københavns Borgerservicecenter.

Danmarks største kommune, København med omkring 560.000 borgere og en befolkningstilvækst på 1.000 om måneden, har grebet til utraditionelle metoder for at få borgerne over på digitale selvbetjeningsløsninger.

Seneste påfund er et samarbejde med 15 københavnske imamer (islamiske ledere, red.), som kommunen har uddannet til digitale ambassadører for at nå ud til indvandrergrupper, som ellers er en meget svær målgruppe at nå.

Det fortæller udviklingskonsulent Kent Skytte fra Københavns Kommune til Computerworld.

"Groft sagt er der reelt ved at opstå et a- og et b-hold på digitaliseringsområdet, og så prøver vi simpelthen at klæde folk på til digitaliseringen," siger han.

NemID i moskeen

Ideen med imamerne opstod, fordi borgerservicecentret i den københavnske bydel Bispebjerg ofte oplevede, at der kom mange muslimer ind for at få hjælp.

En muslimsk borgerservicemedarbejder spurgte, om ikke det ville være en idé at etablere et samarbejde med nogle af byens imamer, og det samarbejde blev derefter etableret.

Inden Kent Skytte havde set sig omkring, fik han lov til at opstille et mobilt borgerservicecenter i en moske i Nordvest i forbindelse med fredagsbønnen, som godt 1.000 mennesker besøger.

Siden er Kent Skytte og hans medarbejdere vendt tilbage og har desuden holdt godt fast i imamerne, der ud over at forkynde viden om islam også kan hjælpe med at fortælle deres menigheder om brugen af NemID, kommunale hjemmesider og brugen af internettet.

"Man skal selvfølgelig ikke komme brasende som en eller anden sælger-type. Derimod er det vigtigt, at vi udviser respekt for de mennesker, som vi ønsker at nå med vores løsninger," forklarer Kent Skytte.

"Imamerne er vendt tilbage og har sagt, at denne slags initiativer er virkelig integration i det danske samfund," fortsætter han.

Svært forståelige løsninger

Også andre indvandrergrupper end muslimer har kommunen traditionelt haft svært ved at nå ud til med sine obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger.

Kommunen har kig på mange andre målgrupper

"Helt ærligt, så er løsningerne i mange tilfælde heller ikke gode nok, og der er især sproglige barrierer, når ikke-danskere skal tygge sig igennem kancellisproget i løsningerne," lyder det fra Kent Skytte, der har haft tankegangen, at hvis Muhammed ikke vil komme til bjerget, må bjerget komme til Muhammed.

Derfor er en lille gruppe københavnske borgerservicemedarbejdere blevet udstyret med to Christiania-cykler med de mobile borgerservicecentre på ladet. Cyklerne skal bruges til at trampe ud til it-svage borgere, der skal have fingrene på tasterne og afprøve kommunens digitale løsninger - ligesom det har været tilfældet med muslimerne i moskeerne.

"Det er meget vigtigt, at det er borgernes egne fingre, der kommer på tasterne, så de i de mindste får snuset til løsningerne," siger Kent Skytte.

Mangler målgruppearbejde

Han erkender, at trods synlighed i gadebilledet og besøg i moskeer og på uddannelsesinstitutioner, så mangler kommunen en reel målgruppeundersøgelse af, hvem der er de it-svage borgere.

Sådan en vil kommunen gå i gang med til efteråret, og allerede nu kan Kent Skytte da godt udpege nogle grupperinger, hvor det halter med kendskabet og forståelsen af selvbetjeningsløsningerne.

"Det drejer sig om ældre, indvandrere og pudsigt nok også unge," fortæller han og forklarer, at unge er taget med, fordi de trods stor indsigt i digitale løsninger ikke har den store samfundsindsigt.

"Derfor skal vi allerede i folkeskolerne have uddannet de unge til at forstå, hvordan man udfylder sit første skattekort på nettet og den slags," lyder det fra Kent Skytte.

Han understreger, at ud over at gøre løsningerne mere synlige, så vil det store, seje træk også bestå i, at synligheden og forståelsen rent faktisk får en effekt på brugen af selvbetjeningsløsningerne.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    Project Director

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job