Få dog afskaffet sløjd og håndgerning - lad os lære noget it

Computerworld mener: I skolen skal ungerne lære at slå søm i og save i træ. Men vi skulle da hellere lære dem at kode og designe it-systemer. Velkommen til første skoledag.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Computerworld mener: I dag har tusindvis af danske børn første skoledag.

Foran dem venter mange års forhåbentlig herlig skolegang, der skal forme og uddanne dem til at blive nyttige og solide samfundsborgere, der med viden, kreativitet og arbejdsomhed kan skabe fremtidens grundlag for velfærdssamfundet.

Folkeskolen har forlængst fået øjnene op for, at it nok er kommet for at blive, og mange tiltag er blevet sat i gang, der alle sammen sigter mod øget anvendelse i folkeskolen.

De tæller blandt andet en række forsøg, eksempelvis it i den innovative skole og forskellige forsøg med digitale miljøer, som vil finde sted i de kommende skole-år.

Stærke it-kompetencer

Det er åbenlyst, at det digitale Danmark og Danmarks fremtid bygger på stærke it-kompetencer.

Her er det afgørende, at it skal fremstå som en kompetence, som folkeskolen - og dermed eleverne - gerne vil tilegne sig. Og at de rent faktisk gør det.

I dag sigter it i skolerne i meget stor udstrækning efter dels at være integreret i undervisningen, dels at bygge på selve brugen.

Der bliver lagt vægt på, at eleverne skal lære at udnytte de digitale teknologier, så de bliver fortrolige brugere, der ganske naturligt griber til computeren og det digitale tankesæt i problemløsning og indlæring.

Det er alt sammen meget godt.

Og dog.

Brugere - ikke skabere

For mange af de unge - som vi regner for 'digitale indfødte' og dermed en slags superbrugere - har primært digitale kompetencer, når det gælder navigation på og udnyttelse af internettet samt diverse computer-spil.

Det er her - på internettets sociale foraer og i forskellige spil-universer - at de forbruger ofte meget massive mængder tid og opbygger deres kompetencer.

De går med den største selvfølge til de digitale læremidler, de er lynhurtige til at orientere sig, og de bruger meget energi og meget tid på at navigere i de komplekse, sociale sammenhænge, som de sociale medier har skabt.

Men er det nu også de digitale kompetencer, som vi gerne vil have, at fremtidens unge har?

Svaret er åbentlyst nej.

Hvad skal vi med sløjd og håndarbejde?

Samtidig ser vi, at historiske fag fra den industrielle tidsalder fortsat har sin gang på jord.

Skoleeleverne har stadig sløjd og håndarbejde, der er fag, som stammer fra en tid, hvor fremtidsudsigterne for de fleste skoleelever lå inden for håndværksfagene som tømrer, syersker eller lignende, ligesom det var gavnligt, at man selv kunne reparere sine hullede strømper, sy sine egne gardiner og udskære og lime sine egne spækbrætter.

Sådan er det ikke længere.

It er det nye håndværk, for uden it kan vi ingenting.

Og her er den modtagerrettede brug af it - som skolen i dag fokuserer på - langtfra fyldestgørende.

Den skabende del - lad os lære at bygge

Vi er nødt til at have den skabende del af it-verdenen med - altså den del, der skaber indsigt i og forståelse for, hvordan it fungerer, hvordan digitale systemer designes, hvordan de bygges op.

Der er med andre ord behov for, at it bliver defineret som et selvstændigt håndværksfag, så det skabende element kommer ind i undervisningen.

It og design, kunne vi kalde det.

Kort og godt: Vi skal have tændt elevernes interesse for udviklingen af it og teknologi som discplin.

Ellers ender vi med mangel på de nøglemedarbejdere, der skal skabe fremtidens digitale løsninger.

Og en mangel på de folk, der skal ruste Danmark i den enorme omstilling, der i disse år finder sted i verden, hvor produktionsfag rykker til udlandet og efterlader et øget behov for ekspertise, specialisering og evne til at overskue komplekse systemer.

De unge kan godt, hvis de får lov. Men det bør ikke alene være en opgave for nørder, men for os alle. Og den opgave begynder i folkeskolen.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension