Danske it-iværksættere bader i penge

Udenlandske investorer lægger overraskende mange millioner i Danmark.

Mens den danske it-branche generelt er under pres, er de nystartede firmaer i it- og webbranchen inde i en sand pengeregn.

Det viser en hurtig optælling af de danske og udenlandske investeringskroner, som er havnet hos danske iværksættere bare i det seneste år.

Der er enkelte store massive investeringer som 60 millioner kroner til Vivino og 75 millioner kroner til Trustpilot. Men også mange mindre - og nogle gange hemmelige - investeringer bringer summen op i omegnen af 350 millioner kroner. Se opgørelsen nederst. 

Oven i hatten er e-conomic og Podio blevet solgt.

Hvad sker der?
De investeringsvillige midler stammer både fra såkaldte private business angels, semi-offentlige institutioner som Vækstfonden og danske venturefonde. Men også amerikanske fonde lægger penge i Danmark. 

Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden, kan man tale om en positiv tendens?

"Man skal passe på med at sælge skindet, før bjørnen er skudt. Men ja, der er nogle rigtig positive træk derude. Især it-virksomhederne har trukket store kapitalrunder fra udlandet," siger Christian Motzfeldt.

"Det nye er, at de måske ikke kommer ind som de første investorer, men de kommer forholdsvist tidligt ind - og det er et positivt tegn," fortsætter han.

Han forklarer, at der på verdensplan er blevet færre investeringsfonde, hvilket tvinger fondene til at arbejde mere grænseoverskridende. Og de firmaer, de investerer i, skal derfor også have samme internationale profil eller perspektiver. Dem har Danmark mange af pt.

DK er blevet bedre
"Berlin er rigtig hot. Og vi er slet ikke i den liga endnu. Men der er ingen tvivl om, at der er flere VC's (venturekapitalister, red.) end tidligere, der lander i Københavns Lufthavn for at kigge på selskaber. Det er klart min opfattelse," siger stifter og direktør Ulrik Bo Larsen fra Falcon Social, som havde flere villige udenlandske investorer på hånden før firmaets seneste runde, der gav 45 millioner kroner til vækst.

Der er flere teser om succesen.

"I mine øjne var Podio, Tradeshift og Everbread de mest interessante danske selskaber. Udelukkende fordi folkene bag firmaerne var i stand til at skabe begejstring," siger journalist Mike Butcher på den europæiske redaktion for iværksætterbloggen Techcrunch.

Men ud over at være blevet bedre til at gøre opmærksom på sig selv, så er de danske iværksætterselskaber også blevet bedre, mere fokuserede og internationale, siger Christian Motzfeldt.

Vækstfondens seneste analyser viser også, at de selskaber, der har modtaget venturefunding de seneste år, vokser hurtigere, og at flere af dem overlever.

"Det er selvfølgelig først senere, når de viser deres endelige potentiale, at vi for alvor klapper i hænderne, men man bliver også nødt til at anerkende, at der bliver skabt rigtig mange job i det her felt i øjeblikket," siger Christian Motzfeldt.

-----

Investeringer foretaget de seneste to år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere


Datadrevet forretning 2020: Sæt data på den strategiske dagsorden

Forretningspotentialet i data er enormt og vil på mange måder være den udløsende faktor mellem succes og fiasko for mange virksomheder i de kommende år. På denne konference gennemgår vi en række vinder-cases med virksomheder, der i både det små og store har indtænkt data og digitalisering på nye måder i deres dagligdag.

11. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Alka lancerer eget mobilselskab - trykker priserne helt i bund: "For os handler det ikke om at tjene penge"
Forsikringsselskabet Alka lancerer eget mobilselskab, der ifølge selskabet bliver Danmarks billigste.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.