It-firma: Vi går i flæsket på KMD

KMD har fået heftig monopol-kritik efter opkøb af konkurrent. Men nu melder et mindre dansk it-firma sig klar til at tage kampen op mod it-giganten.

Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Hos it-virksomheden Schultz Information, der blandt andet har en it-løsning til beskæftigelsesområdet, er strategien uændret efter det noget udskældte KMD-opkøb af ærkerivalen Medialogic.

"KMD var vores konkurrent, da vi gik ind på markedet. Og KMD er stadigvæk vores konkurrent," udtaler administrerende direktør Mette Kaagaard fra Schultz.

Hun oplyser, at selskabets første kunde på dette område var Vejle Kommune, og næste kommune er Randers Kommune.

Begge kunder er vundet efter udbud, og i øvrigt de to første Schultz har deltaget i på beskæftigelsesområdet.

Vundet to første udbud - sulten efter flere

Selskabet er da også kampivrigt og ser frem til yderligere to udbud på området, som man også vil byde på.

Mette Kaagaards budskab i forbindelsen med hele polemikken omkring opkøbet, som har betydet, at blandt andre KITA's formand frygter højere priser og monopol-lignende tilstande, er:

"Vi er tilhængere af konkurrence. Og vores budskab er, at udbud er vejen til det," udtaler Mette Kaagaard.

Schultz tilbyder en standard CRM-løsning på en Microsoft platform.

Ifølge direktøren er selskabets løsning - i modsætning til Medialogics og KMD's løsning på området - ledelsesinformation præsenteret i form af visuelle dashboards, hvor brugervenligheden er bedre.

Og så betyder en "regel-motor", at man får tilpasset systemet ny lovgivning uden alle de fejl, der har præget de øvrige leverandørers systemer, påpeger hun.

Dermed melder Schultz sig da også for alvor på banen - også selv om man kæmper mod KMD, der har en milliardomsætning og 3.000 ansatte i ryggen.

"Vi vidste fra start, at vi skulle konkurrere mod KMD," siger direktøren for Schultz, der har en omsætning på 100 millioner kroner og beskæftiger cirka 100 medarbejdere.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S