Sådan kan du optimere kommunikationen i din virksomhed

Unified communications er et vigtigt satsningsområde for mange virksomheder, der ønsker at optimere kommunikationen. Her er et indblik i de forskellige leverandørers styrker og svagheder.

Artikel top billede

I sidste uge kunne Computerworld fortælle om et opsigtsvækkende opkøb på det danske unified communications-marked, da TDC-datterselskabet NetDesign købte en del af Eltel Networks' Business Solutions-division.

"Det, der har været vigtigt for os i det her forløb, er, at vi skaber en meget stærk enhed inden for unified communications," fortalte Steen Hagengaard, administrerende direktør i NetDesign, om aftalen, der betyder, at 39 medarbejdere og 150 store erhvervskunder fra Eltel Networks nu kommer under TDC's vinger.

Det er kontrakter og service-aftaler inden for primært Avaya- og Aastra-løsninger, Netdesign overtager med købet.

Men hvilke UC-leverandører- og løsninger er det egentlig, der dominerer markedet her i 2013?

Her er styrkerne og svaghederne

Det har analysefirmaet Gartner set på i dets seneste Magic Quadrant fra juli i år. Her kategoriseres UC-leverandørerne ud fra deres styrker og svagheder.

Skal man tro Gartner, er det Cisco og Microsoft, der ligger bedst placeret som markedsledere, mens også Avaya og Siemens er placeret i dette felt. 

En virksomhed som Aastra, som Netdesign altså blandt andet bygger sine løsninger på, er placeret som en nichespiller. Det er dog ikke nødvendigvis negativt, for som Gartner skriver:

"Aastra er i stand til at udnytte sin installerede base, særligt i Europa, og tilbyder generelt et lavere total cost of ownership (TCO) i forhold til andre leverandører."


Cisco og Microsoft er markedsledere 
En virksomhed som Cisco, der vurderes til at være markedsleder, får følgende ord med på vejen:

"Cisco tilbyder en fuld UC-suite med stærk, skalerbar understøttelse af IM/presence, video, telefoni og mange konferencemuligheder."

Dog skriver Gartner også om Cisco:

"Gartner-kunder fortæller jævnligt, at de presses til at anvende
Ciscos netværksinfrastruktur til datakommunikation og i nogle tilfælde endda Cisco data center solution (UCS) for at opnå en optimal UC-udrulning."

Microsoft, der i de senere år har satset stort på sin Lync-løsning, ser ud til at have held med den strategi.

"Microsoft Lync fortsætter med at gøre signifikante indhug i markedet og er attraktiv for mange virksomheder," bemærker Gartner, men skriver dog samtidig:

"Få it-chefer rapporterer, at de har fuldstændig elimineret deres PBX (telefonsystem, red.) med Lync-implementeringer. Typisk udrulles Lync-telefoni til en undergruppe af ansatte, mens IM/presence og webkonferencer bliver udrullet på tværs af den bredere medarbejdergruppe."

Gartner har vurderet en stribe UC-leverandører i rapporten. Du kan læse den i fuld længde her.

Falmer interesse?

En helt ny opgørelse fra IDC viser i øvrigt, at interessen for de virtuelle møder måske er ved at dampe noget af.

I hvert fald faldt omsætningen på markedet for videokonferencer og telepresence med 10,7 procent fra andet kvartal 2012 til andet kvartal i år, skriver IDC.

Når man ser den aktuelle kvartalsomsætning i forhold til, da markedet toppede i fjerde kvartal 2011, er der tale om et fald på hele 34,3 procent.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

TDC's NetDesign køber stor konkurrent

Hov! Pludselig falmer interessen for ellers populær it-løsning

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S