Stor og stolt CMS-succes vil generobre Danmark

Udviklerne bag en af Danmarks største CMS-succeser vil knække en nedadgående kurve. Spørgsmålet er om, der stadig er plads til dette system?

Artikel top billede

Selv om indholdsstyringssystemet TYPO3 oprindeligt er udviklet af danskeren Kasper Skårhøj, har systemet i de senere år bevæget sig væk fra kongeriget.

Både kodeudvikling og udbredelsen er nemlig langt større syd for grænsen end i Danmark.

Men det vil to danske udviklere nu lave om på, for i Danmark kan vi nemlig noget, som tyskerne ikke kan:

Brugervenlighed og design.

De to herrer står nu i spidsen for udviklingen i det verdensomspændende open source community. Både udvikling af brugeroplevelse, design og teknik er på vej tilbage til landet efter et ophold i den tysktalende del af Europa.

"TYPO3 har længe haft et problematisk image som et tungt og kompliceret system, som har været en konsekvens af udviklingen i Tyskland," siger Rasmus Skjoldan, som sammen med Aske Ertmann styrer systemet.

"Det er en fornøjelse at tage TYPO3-udviklingen tilbage til landet, hvor det hele startede. I dag sidder vi i København og planlægger brugeroplevelsen af softwaren," fortsætter han.

Helt ny kode

TYPO3 er i gang med at få en alvorlig kodeoverhaling, og selv om den strategiske planlægning er på vej tilbage til udgangspunktet, så er open source-miljøet et grænseoverskridende projekt.

For seks år siden besluttede udviklerholdet bag systemet sig for at udvikle en helt ny og moderne version af programmet. Det resultat er ved at se dagens lys i TYPO3 Neos, der er ved at være klar i en beta-udgave.

"Ud over Danmark har vi har udviklere mange andre steder i verden, eksempelvis i Indien, USA, Tyskland og Holland", fortæller Aske Ertmann, som koordinerer en stor del af programmeringen af den næste, komplet omskrevne version af systemet.

Interne stridigheder

Vejen til en ny udgave af TYPO3 har været lang og hård.

"Det er svært at følge efter en succes, som den første udgivelse var. Der har også været store uenigheder i community'et omkring alt fra teknologivalg til den overordnede produktstrategi," siger Rasmus Skjoldan.

En af grundene til, at arbejdet har tage så lang tid er udviklerne har besluttet sig for først at bygge et nyt applikations-framework. Med andre ord er der bygget en ny platform til indholdsstyringen.

"Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi undervejs har skrottet store mængder kode og design. Det nåede simpelthen at blive forældet undervejs i processen."

I TYPO3 Neos er der blandt andet lagt vægt på styring af indhold i forskellige kanaler, eksempelvis på mobilen. Desuden er en nemmere håndtering og enklere veje til at genbruge indhold blevet prioriteret.

Også redigering og visning af indhold, før det publiceres, har været i fokus i den kommende version.

Presset til nytænkning

Selv om TYPO3 har en historie, der strækker sig helt tilbage til 1998, og kan prale med 500.000 websider, der bruger systemet, er fornyelse en nødvendighed.

I forlængelse af at indholdsstyringssystemer som Drupal og Wordpress er blevet mere populære, har TYPO3 mistet terræn. Men selv om der har været modvind på webstierne, har folkene ikke mistet gejsten.

"Det har været sundt for os at være lidt presset af konkurrenterne. Det har skabt et miljø i TYPO3 community'et, hvor vi igen kan være nytænkende og kreative," siger Rasmus Skjoldan.

Og med den nye version skal det tabte vindes tilbage.

"Vi mener klart, at vi har en god chance for igen at udbrede TYPO3. Især i enterprise-markedet hvor integrationsmulighederne i TYPO3 er rigtig stærke."

Læs også:

Stort dansk CMS sendes i skyen: Giver helt nye vilkår for de ansatte

Open source-CMS'er har alvorlige sikkerhedsproblemer

Derfor er dit CMS pivåbent

Her er de mest populære CMS'er i Danmark

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil