Danske net-butikker tracker dig ulovligt

Mange danske netbutikker tracker dig ulovligt og gemmer ulovligt oplysninger om dig.

Artikel top billede

Danske netbutikker bryder cookie-loven i stor stil i jagten på kunderne.

Det sker, når de uden at fortælle dig det overvåger din færden på nettet og udnytter oplysningerne til at sende dig målrettede reklamer, skriver dr.dk.

Det kan for eksempel ske, hvis du kigger på en skjorte i en netbutik, men ikke køber den, og efterfølgende bliver fulgt af reklamer for skjorter i din webmail, på Facebook, på nyhedssites eller andre steder.

Modellen kaldes for retargeting og gør det muligt hele tiden at sende målrettede annoncer til kunderne på tværs af internettets forskellige sites.

Modellen er ikke ulovlig. Men det kræver, at kunderne gøres opmærksom på, at de nu bliver tracket.

Store tøjbutikker bryder loven

Og det sker ifølge dr.dk ikke på flere af de helt store, danske tøjbutikker som Zalando.dk, Smartguy.dk, Smartgirl.dk og Smartkids.dk, der skjuler den krævede cookie-advarsel på undersider, selv om loven kræver, at den fremvises på forsiden.

Desuden skal net-butikkerne på forsiden gøre opmærksom på, at de gemmer oplysningerne om dig.

"De skal skære deres brug af tracking-cookies ud i pap for brugerne," siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup til dr.dk.

Der er endnu ikke blevet udstedt bøder i den pågældende type sager. Indtil videre satses der på oplysning.

Erhvervsstyrelsen har dog tidligere varslet bøder, hvilket du kan læse mere om her.

Læs også:

Ministerier overholder ikke cookie-lovgivningen

Dine smarte apps risikerer at bryde persondataloven

Styrelse: Bøder i udsigt, hvis du ikke overholder nye cookie-regler

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S