Rammes af rykkere: Kunde kæmper med it-koks

En dansk storkunde kæmper lige nu med implementeringen af et it-system leveret af IBM. Faktisk rammes kunden af rykkere på regninger, der ikke er blevet betalt.

Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

I juni 2012 skulle en ny ERP-løsning leveret fra IBM egentlig være på plads.

Men sådan skulle projektet ikke køre.

For tilbage i november 2012 kunne Computerworld beskrive den første forsinkelse i projektet, hvor den nye tidsplan hed primo 2013.

Nu er systemet idriftsat, men det betyder ikke, at problemerne er ovre.

"Lige nu fokuseres der på at løse de problemer, vi har oplevet efter idriftsættelsen," udtaler projektleder Peter Christian Funch fra Koncern IT fra Region Sjælland til Computerworld.

Store problemer

Problemerne består blandt andet i, at flere regninger simpelthen er blevet låst.

"Fakturaprocessen i regionen har været fejlramt, hvilket har bevirket, at et begrænset antal fakturaer har været systemmæssigt låst i Økonomisystemet. Det betyder, at de ikke automatisk er sendt til betaling," oplyser Peter Christian Funch.

Der er i denne periode brugt nødprocedurer til betaling af kreditorer, forklarer han.

"Konsekvensen for regionen er, at der er modtaget en del rykkere fra kreditorer med forfaldne fakturaer, som vi har måttet betale og fortsat betaler med manuelle overførsler til leverandørernes pengeinstitut," forklarer han videre.

Men også på andre områder rammes regionen.

"På lagerområdet har der været problemer med at rekvirere og levere et udsnit af varer fra lagrene igennem Indkøbs- og Logistiksystemet."

"Konsekvensen for Regionen er, at der har været anvendt manuelle udleveringsprocedurer fra lagrene, og i nogle tilfælde har afdelingerne selv søgt alternativer eller henvendt sig direkte til leverandøren for at få varen," forklarer projektlederen.

Problemerne har angiveligt stået på fra minimum tilbage den 6. september 2013, hvor Version2.dk også beskrev problemer med at betale regninger. 

Ingen bod - indtil nu

"Resten vil der blive taget stilling til senere," udtaler han på spørgsmålet om, hvorvidt IBM har måttet betale bod.

I forbindelse med forsinkelsen af projektet lød det fra både IBM og Region Sjælland, at man vil samarbejde konstruktivt med hinanden.

"Målet er at gennemføre projektet i konstruktivt samarbejde med leverandøren for at skabe grundlag for at realisere gevinsterne så hurtigt og så effektivt som muligt," udtalte projektleder Peter Christian Funch dengang i november 2012.

Og hos IBM Danmark udtalte man følgende:

"IBM har ét eneste fokus i denne sag, og det er sammen med Region Sjælland at sikre, at projektet leveres i den aftalte kvalitet."

IBM har ingen kommentarer til artiklen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job