Rammes af rykkere: Kunde kæmper med it-koks

En dansk storkunde kæmper lige nu med implementeringen af et it-system leveret af IBM. Faktisk rammes kunden af rykkere på regninger, der ikke er blevet betalt.

Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

I juni 2012 skulle en ny ERP-løsning leveret fra IBM egentlig være på plads.

Men sådan skulle projektet ikke køre.

For tilbage i november 2012 kunne Computerworld beskrive den første forsinkelse i projektet, hvor den nye tidsplan hed primo 2013.

Nu er systemet idriftsat, men det betyder ikke, at problemerne er ovre.

"Lige nu fokuseres der på at løse de problemer, vi har oplevet efter idriftsættelsen," udtaler projektleder Peter Christian Funch fra Koncern IT fra Region Sjælland til Computerworld.

Store problemer

Problemerne består blandt andet i, at flere regninger simpelthen er blevet låst.

"Fakturaprocessen i regionen har været fejlramt, hvilket har bevirket, at et begrænset antal fakturaer har været systemmæssigt låst i Økonomisystemet. Det betyder, at de ikke automatisk er sendt til betaling," oplyser Peter Christian Funch.

Der er i denne periode brugt nødprocedurer til betaling af kreditorer, forklarer han.

"Konsekvensen for regionen er, at der er modtaget en del rykkere fra kreditorer med forfaldne fakturaer, som vi har måttet betale og fortsat betaler med manuelle overførsler til leverandørernes pengeinstitut," forklarer han videre.

Men også på andre områder rammes regionen.

"På lagerområdet har der været problemer med at rekvirere og levere et udsnit af varer fra lagrene igennem Indkøbs- og Logistiksystemet."

"Konsekvensen for Regionen er, at der har været anvendt manuelle udleveringsprocedurer fra lagrene, og i nogle tilfælde har afdelingerne selv søgt alternativer eller henvendt sig direkte til leverandøren for at få varen," forklarer projektlederen.

Problemerne har angiveligt stået på fra minimum tilbage den 6. september 2013, hvor Version2.dk også beskrev problemer med at betale regninger. 

Ingen bod - indtil nu

"Resten vil der blive taget stilling til senere," udtaler han på spørgsmålet om, hvorvidt IBM har måttet betale bod.

I forbindelse med forsinkelsen af projektet lød det fra både IBM og Region Sjælland, at man vil samarbejde konstruktivt med hinanden.

"Målet er at gennemføre projektet i konstruktivt samarbejde med leverandøren for at skabe grundlag for at realisere gevinsterne så hurtigt og så effektivt som muligt," udtalte projektleder Peter Christian Funch dengang i november 2012.

Og hos IBM Danmark udtalte man følgende:

"IBM har ét eneste fokus i denne sag, og det er sammen med Region Sjælland at sikre, at projektet leveres i den aftalte kvalitet."

IBM har ingen kommentarer til artiklen.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S