Efter vild ledelses-udskiftning: It-firma satser på ét område

Udskiftning af hele ledelsen, frasalg og ny strategi. Læs her forklaringen fra direktør på, hvorfor der er sket helt vilde ændringer den seneste tid.

Artikel top billede

Der sker ting og sager hos it-virksomheden Comendo, afslører en stribe fondsbørsmeddelelser.

Men faktisk er der en naturlig forklaring, lyder det fra selskabets administrerende direktør.

Der sker meget hos jer?

"Ja, det er rigtigt," bekræfter direktør Troels Lind fra Comendo.

Han forklarer, at de mange ledelsesskift skyldes nyt fokus.

"Vi er gået fra fire forretningsområder til et. Og det er klart, at når man går fra fire forretningsområder til et, så har det nogle ledelsesmæssige konsekvenser," fortæller han til Computerworld.

Og det afspejles naturligvis også i fondsbørsmeddelelserne.

Han forklarer, at selskabet sidste år frasolgte network og tele-delen med succes.

Stopper  proces: Satser på sikkerhed
Samtidig meddelte selskabet for nylig, at en såkaldt MA-proces var blevet afsluttet.

Troels Lind oplyser, at en sådan en proces kan udtrykke, at man vil gå sammen med andre aktører på et område, fusionere eller lignende.

"Vi frasolgte med succes network og telecom. Nu fokuserer vi på sikkerhed," forklarer han og peger også på hosting som en del af forretningen.

Processen, der blev afbrudt og som står beskrevet i fondsbørsmeddelserne, er indstillet, og en konsolidering i sikkerhedsmarkedet er målet.

"Planen (processen, red) er afsluttet. Den gamle direktion afdækkede mulighederne," siger han og peger på, at en ny direktion er kommet til.

"Vi har nu valgt, og til det er der en anden direktion på plads," udtaler Troels Lind.

Samtidig står selskabet over for en ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling

Ifølge meddelelser fra selskabet skal der afholdes ekstraordinær generalforsamling den 2. oktober.

Her går et forslag på, at selskabets aktiekapital nedsættes med i alt 33 millioner danske kroner - fra 36,7 millioner kroner til 3,7 millioner kroner.

Går forslaget på at trække cirka 30 millioner ud af selskabet, eller hvordan skal det forstås?

"Nej. Vi har en aktiekapital som fondsbørsselskab, og den aktiekapital skal bakkes op af en vis pengemængde i forhold til hvad vi ønsker at gøre med virksomheden."

"Det vi gør med kapitalnedsættelsen i forslaget, det er egentlig, at vi giver videre rammer for bestyrelsen og direktion om at forvalte den formue, som vi har, mere aktivt."

50 millioner kroner fra salg - 30 udbetalt

"Den kan vi så vælge at forvalte i form af nye investeringer uden at skulle spørge aktionærerne igen, eller i form af udbytte til aktionærerne. Sandsynligvis begge dele."

"Det er det vi gør med kapitalnedsættelse. Det er et redskab, så bestyrelse og direktion mere aktivt kan forvalte den formue, der er."

"Hvad er det for en formue?"

"Da vi solgte vores netværksforretning, fik vi omkring 50 millioner kroner. De 30 millioner kroner udbetalt - og resten udbetalt i løbet af 2014."

"Så vi ville undgå en masse fondsbørssnak om udbytte og kapitalfondsnedsættelse eller lignende. Så derfor kommer vi en gang for alle med en forslag, der i omfang giver råderum."

Så der sker en udbetaling til aktionærerne?

"Det hverken må eller kan jeg be - eller afkræfte."

"Men kapitalnedsættelsen gør, at bestyrelse og direktion får et større råderum til at forvalte økonomien i," forklarer Troels Lind.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

KMD A/S

SAP Solution Specialist

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S