Sådan gik dansk firma fra intranet til samarbejdssystem

En stor dansk virksomhed skiftede fra et gammeldags intranet til en mere moderne samarbejdsplatform. Se hvor de store udfordringer ligger gemt.

Artikel top billede

IBM Connections understøtter som de fleste andre samarbejdssystemer medarbejderprofiler.

Lemvigh-Müller er en 167 år gammel virksomhed med 1.200 medarbejdere og en omsætning på mere end fem milliarder kroner.

Stål- og teknikgrossisten kender derfor alt til udfordringen med de stigende informationsmængder.

"Jeg tror, at de fleste kender til fornemmelsen af at drukne i information. Mødet med hverdagen er en barsk affære indimellem," forklarede Kim Øxenholt, marketing- og e-businessdirektør, da han stod på scenen til konferencen IBM Smarter Business 2013 i Bella Center tidligere på ugen.

Virksomheden er for nylig gået fra et traditionelt intranet, hvor det kunne være sin sag for medarbejderne at finde frem til de rette informationer, til en mere moderne samarbejdsplatform i form af IBM Connections.

"Det er jo lidt at en revolution. Ikke en teknik-revolution, men en kulturel og ledelsesmæssig revolution," forklarede Kim Øxenholt fra Lemvigh-Müller til tilhørerne på konferencen.

Han beskrev, hvordan virksomheden som så mange andre er i gang med at tage hul på en ny tid, hvor adgang til information er et must - men også en udfordring.

"Vi har forandret vores opfattelse af kommunikation, fordi der er kommet nogle nye værktøjer, men mange virksomheder er ikke fulgt med. Der bliver brugt enormt meget tid på informationssøgning."

Sådan skal projektgruppen se ud

Lemvigh-Müller kører i forvejen med IBM's Lotus Notes-platform, og derfor var Connections også et oplagt bud på en samarbejdsplatform.

Derudover pegede pilen blandt andet også på denne løsning, fordi den er browser-baseret og dermed forberedt til, at kunder og leverandører kan inddrages, fordi den kommer med fornuftige standardmoduler, der ikke kræver tilpasning, og fordi Connections understøtter profil/medarbejderkartotek med stamoplysninger, forklarede Kim Øxenholt i sin tale.

En af de interessante erfaringer, han delte ud af, er behovet for at sammensætte en projektgruppe med folk med forskellige kompetencer, fordi samarbejdssystemer handler om meget andet end teknik.

I Lemvigh-Müllers tilfælde betod projektgruppen af repræsentanter fra it-afdelingen, HR, marketing/kommunikation, IBM og eksterne konsulenter.

"Man kan ikke lave det her, hvis der kun er et sæt tankegange eller en mentalitet med - man er nødt til at finde hinanden," lød det fra Kim Øxenholt.

Dommen over Connections

Social software til virksomheder er et af IBM's store satsningsomrder.

IBM er sammen med virksomheder som Microsoft, Jive og Salesforce udråbt til markedsledere i en ny rapport fra Gartner.

Om IBM skriver Gartner blandt andet, at Connections sammen med produkter som Sametime, Notes og Domino giver mange muligheder, at IBM har en klar strategi i forhold det sociale, og at virksomheden har:

"... udviklet et program ved at kombinere sin ekspertise i services, konsulentbistand og teknologi-implementering for at hjælpe kunder i forskellige industrier med at skabe sociale forretningsstrategier og tage sociale teknologier til sig."

På den negative side får IBM til gengæld et par ord med på vejen om kompleksitet, for selvom Big Blue fortsætter med at investere i Connections og føje nye funktioner til, så "kan der gøres mere for at strømline brugeroplevelsen, når man anvender Connections sammen med andre IBM-produkter."

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Mød det nye IBM Danmark: Alt er (næsten) forandret

Her er e-mailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job