Artikel top billede

Microsoft på vej med ny cookie-teknologi: Du kan ikke gemme dig

Microsoft arbejder på en form for cookie-teknologi, der skal kunne flyde mellem mobil, pc og spilkonsol. Teknologien er målrettet annoncørerne.

Microsoft arbejder på en ny cookie-teknologi, der skal anvendes til at dele indhold gnidningsfrit mellem mobil-browsere, browsere til pc'er og spilkonsoller.

Det sker som led i et forsøg på at ramme det hastigt voksende marked for annoncer tilrettet mobil-browsere.

Mens den nye Microsoft-teknologi meget vel kan blive en cookie-type, der kan deles mellem de forskellige annoncører, spekuleres der også i andre muligheder, der dog har samme formål.

Blandt andet spekuleres der i, at Microsoft kan arbejde på en løsning, hvor Microsoft vil komme til at få rettighederne til bruger-data.

Det vil gøre det muligt for selskabet at bygge en meget grundig, digital profil af den enkelte bruger - inklusive demografiske data og brugervaner.

"Microsoft mener, at det er vigtigt at komme videre end cookien," lyder det fra Microsoft til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

I brugernes interesse

"Vi arbejder på at finde nye metoder, som er i brugernes interesse," lyder det fra selskabet, der ikke vil tilføje yderligere.

Direktør i analysefirmaet IAB Sherril Mane siger til Computerworlds nyhedsbureau, at forbrugerne er i fuld gang med at tage nye enheder og nye indholds-typer til sig.

Det ændrer indkøbsvaner, kommunikation og de måder, hvorpå indhold forbruges.

Og her er teknologi-selskaberne nødt til at følge med.

IAB ser dog ikke meget fidus i proprietære annoncerings-mekanismer.

"Vi nærmer os afslutningen på cookie-dominansen inden for annoncering, fordi forbrugerne i stigende omfang anvender mobile løsninger, der er cookie-fri," lyder det fra selskabet.

IAB peger på, at cookies har spillet en central rolle i udviklingen af det digitale annoncemarked.

"Vi bør være yderst påpasselige med, at ét selskab eller ét kartel ikke lykkes med at erstatte denne fantastiske motor med en lukket løsning til at skabe annonce-værdi," lyder det.

Også Google arbejder på at udvikle en erstatning for cookien. Det kan du læse mere om her.

Læs også:

Google arbejder på ny type cookie: Så smart er den

Dine smarte apps risikerer at bryde persondataloven

Styrelse: Bøder i udsigt, hvis du ikke overholder nye cookie-regler




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere