Derfor er smartwatches (indtil nu) en stor skuffelse

Forventningerne til de intelligente armbåndsure er tårnhøje, men smartwatch-produkterne skuffer fælt.

Artikel top billede

Et smartwatch er et armbåndsur, der dels rummer it og dels kan kobles trådløst sammen med eksempelvis en smartphone.

Det koncept er der rigtig mange, der ser store muligheder i, og det er da også blevet vurderet, at de intelligente armbåndsure kan generere en voldsomt stor milliard-omsætning i de kommende år

Der findes allerede en del produkter på markedet, men de eksisterende smartwatches er indtil videre noget af en skuffelse.

Det er i hvert fald konklusionen i en artikel hos MIT Technology Review, der har set nærmere på tre forskellige smartwatches.

Derfor fungerer de ikke

Det anerkendte tech-medie skriver, at de de første smartwatches er for komplicerede, og at det mere er kuriositeter end hjælpsomme værktøjer.

"Deres producenter, som forsøger at tilfredsstille så mange mennesker som mulig, har gjort dem til schweitzerknive - i første omgang er de smarte, men ikke rigtig fantastiske til noget, og før eller siden vil de blive ignoreret eller erstattet af et mere simpelt, skarpere blad," skriver MIT Technology Review.

Blandt de smartwatch-egenskaber, der efterlyses i artiklen, er en højere grad af intelligens i uret, så det ved, hvornår det skal forstyre og med hvilke informationer.

"Det handler om at regne ud, hvad jeg laver, og at kunne bedømme hvilke informationer blandt utallige e-mails, app-opdateringer og andre advarsler, der er vigtigst. Og så skal det selvfølgelig se godt ud."

I artiklen fremhæves Pebble som det smartwatch, der indtil videre fungerer bedst - blandt andet fordi alle kan udvikle apps til dette ur, hvilket er med til at forbedre det hele tiden.

Her på Computerworld har vi tidligere testet Samsungs første smartwatch, Galaxy Gear, i denne artikel.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Prøvekørt: Sådan virker Samsungs nye ur - Galaxy Gear

Dit bud: Er et smartwatch til andet end tant og fjas?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S