It-giganter indgår overraskende partnerskab

Data i ERP-systemer skal analyseres hurtigt og effektivt. Derfor har de to tidligere konkurrenter SAP og Sas Institute indgået et fornuftsægteskab. Her er den nye løsning, der skal booste dit forretningssystem.

Artikel top billede

Et strategisk partnerskab mellem ERP-giganterne SAP og analysehuset Sas Institute skal skabe nye rammer for de to virksomheder, der ellers er blevet set som kamphaner og konkurrenter. 

Men i erkendelse af, at SAP ikke har de nødvendige big data- og analyseværktøjer i sin SAP HANA-platform, er der nu indgået et fornuftsægteskab mellem de to software-firmaer.

Den tyske softwaregigant SAP skovler i øvrigt penge ind på in-memory-databasen HANA, der siden lanceringen for et par år siden har vist sig at være en hurtigt voksende forretning.

Sas har tidligere omtalt SAP HANA, lidt hånligt, som en "database på steroider", men det var altså, før dagens ægtepagt blev indgået.

Under den hvide teknologi-bro

De to skal bygge en teknologi-bro, der kan give realtids-analyse af indholdet i SAP-systemerne for derigennem at forbedre forretningsmulighederne i virksomheder, der bruger den tyske gigants software.

"Samarbejdet vil gøre dataanalyse lettere ved at nedsætte behovet for, at data flyttes rundt fra system til system. I praksis betyder det, at der kan udarbejdes realtids-rapporter, der giver hurtigere beslutninger på ledelsesgangen," siger Henry Morris, der er software-analytiker i IDC.

Nogenlunde samme besked kommer fra Sas-topchefen.

"Sas og SAP kan blive et vigtigt værktøj, der kan hjælpe virksomheder med at behandle store datamængder og give fornuftige analyser af, hvad der sker i disse informationsmængder," siger Jim Goodnight, der er stifter og direktør i Sas Institute, om samarbejdet mellem analysegiganten fra USA og ERP-giganten fra Tyskland.

SAP og Sas har planlagt et salgsprogram, der kan tilgodese begge parter, skriver Sas Institute i en pressemeddelelse.

Læs også:
Så fed en forretning er HANA-databasen for SAP

Her udkæmpes slagsmålet om fremtidens big data-løsninger

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S