Dataanalyse: Så hurtigt går det i amerikanske firmaer

Amerikanerne suser af sted med 100 kilometer i timen mod mere dataanalyse. Se her, hvad du kan lære om big data af amerikanske firmaer.

Artikel top billede

Interview: Amerikanerne har ikke så mange bekymringer, i hvert tilfælde ikke når det handler om at afprøve teknologi.

Modenheden indenfor dataanalyse, big data og business intelligence - kært barn har mange navne - er langt højere på de amerikanske ledelsesgange end i kongeriget Danmark.

Det fortæller Malene Haxholdt, der er uddannet i statistik og har boet i USA siden 2011.

Hun arbejder for Sas Institute, hvor hun analyserer udviklingen og giver input til fremtidens big data løsninger.

"Amerikanske virksomheder er mere modne end de danske og europæiske. Herovre er man er ikke så bekymret for at få maskiner til at automatisere arbejdsgange," fortæller hun, da Computerworld møder hende i Orlando, Florida.

"Paratheden og risikovilligheden er nok de største forskelle."

Projekter går ofte galt

Men ivrigheden har konsekvenser, fortæller Malene Haxholdt.

"God energi er selvfølgelig en enorm drivkraft, men de amerikanske projekter går oftere galt end de danske, nok fordi vi tænker os lidt mere om. På den anden side udvikles modenhed jo ved, at man prøver sig frem. Så amerikanerne er hurtigere og mere eksperimenterende, mens vi er langsommere og grundigere," vurderer hun.

"Danskernes snusfornuft gør, at vi lige skal se, om det virkelig giver værdi at analysere på data, før vi selv springer ud i det."

Amerikanske databunker

Men der er også forskelle i geografi, og så har størrelse betydning.

"Amerikanerne har langt flere data end danske virksomheder, alene fordi det er et større land med større kunder. Der er ikke antallet af datakilder, der er anderledes, men mængderne."

Det betyder, at der begynder at komme et helt nyt arbejdsområde ind i virksomhederne. Det er så småt startet i Amerika, og det vil efter Malene Haxholdts mening brede sig som ringe i vandet.

Danmark vil også blive ramt.

"Vi er begyndt at se data scientists dukke op på ledelsesgangene. Altså medarbejdere, der alene arbejder på at bruge virksomhedens data i forretningsøjemed. Den tendens vil vi se langt mere til i Danmark i de kommende år. Der vil komme en langt større analysekultur i danske virksomheder."

Nørderne ved bedst

I USA spreder der sig en større og større forståelse for, at det er nørderne, der er med til at definere beslutningerne.

Den traditionelle ledelsesbeslutning, som bliver taget på baggrund af chefens mavefornemmelse, er på vej ud af billedet.

HIPPO (highest paid person's opinion)-tiden er forbi. Hippo er også den engelske betegnelse for flodhest.

Ledelsen bliver i højere grad bidragyder med spørgsmål til analysemodellerne, så der kan blive analyseret på de rigtige områder.

På teknologisiden følger Europa og Danmark dog ganske godt med.

"Det er en skrøne, at vi halter bagefter på teknologisiden i Danmark. Her følges vi faktisk ganske godt med amerikanerne. Det er langt hen af vejen de samme emner, eksempelvis Hadoop, der skrives om i pressen."

Sociale medier har magt

Sociale mediers rolle og magt bliver taget meget alvorligt i Amerika.

"Tjenester som Twitter er enormt populære. Der bliver skrevet om alt. En flyver skal ikke være fem minutter forsinket, før hele verden ved det. Det er virkelig stort. Derfor anvendes analyse af indhold på sociale medier i meget høj grad af de amerikanske firmaer."

Helt det samme billede kommer vi nok ikke til at opleve i Danmark, hvor indbyggerantallet er begrænset.

"Det skal nok komme, men det bliver nok i et roligere tempo."

Analyseskyer er på vej

En ny tendens er, at dataanalyse vil rykke ud i skyen.

"Det er også nyt for os, som arbejder med analyse af data, at bruge skyen. Men bedre brugervenlighed og fordele i form af regnekraft, fleksibilitet og lagerplads kan udnyttes i skyen."

Det er specielt brugervenligheden, der skal gøre bedre, forklarer hun.

"Et af vores mål for den kommende tid er at gøre avancerede analyser langt mere tilgængelige. Brugerfladerne skal bygges i stil med andre cloud-tjenester, der er langt mere brugervenlige."

"Hastighed er et andet område, der vil dominere de kommende år, hvor realtidsanalyser vil buldre frem." 

"Det er begyndt i USA og det vil brede sig til Danmark," vurderer Malene Haxholdt.

Læs også:

Her er kodeordet for fremtidens big data-løsninger

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S